جهت به راه انداختن یک دفتر مشاور املاک در ابتدا باید مجوز لازم برای فعالیت آن را دریافت کنید، تا فعالیت شما قانونی باشد. ضمن اینکه در کنار این مجوز، باید مهارت های لازم را کسب کرده باشید. در این مقاله همراه ما باشید تا مراحل ثبت و راهنمای گرفتن مجوز مشاور املاک را با یکدیگر مرور کنیم.
شرایط لازم جهت تاسیس دفتر املاک
برای اینکه بتوانید یک دفتر مشاور املاک راه اندازی کنید ابتدا باید شرایط زیر را داشته باشید:
- متاهل باشید
- حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید
- حداقل مدرک شما باید دیپلم باشد
- دوره سربازی گذرانده شده باشد یا کارت معافیت داشته باشید
- دوره های آموزشی مربوط به این حرفه باید گذرانده شده باشد. ضمن اینکه ارائه تاییدیه دوره ها الزامی است
مراحل دریافت مجوز برای مشاور املاک
در کل برای دریافت مجوز مشاور املاک مراحل زیر را می توان بر شمرد:
- یک ملک مشخص به عنوان واحد صنفی تعیین می گردد.
- ابتدا باید درخواست شما به عنوان متقاضی دریافت مجوز مشاور املاک به صورت کتبی ارائه شود.
- به سایت سامانه اصناف ایرانیان مراجعه کرده و تقاضا را ثبت و کد رهگیری دریافت می کنید.
- مدارک خود را ظرف حداکثر سه ماه باید از طریق درگاه مزبور بارگذاری کنید.
- سپس ملکی که برای تاسیس دفتر مشاور املاک در نظر گرفتن توسط گروه بازرسی اتحادیه بررسی شود.
- درخواستی مبنی بر تایید صلاحیت از اداره اماکن نیروی انتظامی دریافت کنید و به اتحادیه ارائه دهید.
- در ادامه پرونده صلاحیت شما به عنوان فرد متقاضی توسط نایب رئیس اتحادیه و یا خود رئیس بررسی می شود.
- در انتها نیز جواز کسب به شما اهدا می شود.
مدارک مورد نیاز
بعد از مراحل گفته شده، مدارک زیر جهت تایید وضعیت ملک، جهت گرفتن مجوز مشاور املاک باید ارائه گردد:
- مدارکی جهت تایید مالکیت فرد متقاضی به صورت مبایعه نامه یا سند مالکیت ارائه اجاره نامه رسمی یا عادی، به نام فرد است در صورتی که او صاحب ملک نباشد
- ارائه رسید پرداخت اجاره بها
- اصل و کپی تمامی مدارک شامل شناسنامه و کارت ملی به صورت پشت و رو
- اصل و کپی پروانه کار و گذرنامه در کنار اقامت معتبر در صورتی که از اتباع خارجی هستید
- کد پستی و تایید آن از طرف اداره پست منطقه
- کپی مدرک تحصیلی
- عکس ۳ در ۴ در ۱۲ قطعه به صورت پرسنلی
- ۳۰۰۰ تومان باید به حساب خزانه کشور واریز شده و فیش آن ارائه گردد
- گواهی عدم اعتیاد و سوء پیشینه کیفری
- تاییدیه مربوط به اداره نظارت اماکن نیروی انتظامی
- ارائه گواهی که نشان می دهد شما دوره های لازم را برای مشاوره املاک گذراندهاید
- گواهی اداره امور مالیاتی باید ارائه گردد
- کد شناسه ده رقمی و اتصال آن به پرونده کس برچسب شناسه صنفی باید با کد ۱۰ رقمی مطابق باشد
جمع بندی:
در درجه اول توصیه می شود برای دریافت مجوز مشاور املاک، دورههای مربوط به این شغل را گذرانیده و گواهی های معتبر آن را دریافت کنید. زیرا; در صورت عدم وجود مهارت مجبور خواهید شد پس از اندک زمانی این شغل را ترک کنید. در درجه بعدی از توانایی تهیه سرمایه اولیه اطمینان حاصل کنید. در آخر، باید بدانید برای دریافت مجوز مشاوره املاک و مستغلات باید به اداراتی همچون اتحادیه مشاوران املاک، اداره پلیس، مجامع امور صنفی تولیدی و توزیعی وزارت بازرگانی مراجعه کنید. ضمن اینکه در صورتی که نیاز به مشاوره جهت ثبت نام در این وب سایت ها داشتید، می توانید به گروه حقوقی ما مراجعه نمایید تا شما را در ثبت نام و پیش برده کارها یاری دهیم.
برای دیدن بهترین مشاور املاک ها در شهربار و اندیشه کلیک کنید.