جستجوی پیشرفته

آزمایشات قبل ازدواج

باید بدانید برای یک زندگی پر نشاط و سرشار از سلامتی،  تنها عشق کافی نیست. بنابراین قبل از مراسم ازدواج باید مواردی همچون تست های مربوط به سنجش سلامتی تمهید داده شوند که به کمک آنها از ایجاد مشکلات عدیده در آینده و زمان حال جلوگیری به عمل آید. این مشکلات می توانند تهدیدی برای زوجین و فرزندان ایجاد کرده و زمینه را برای بیماری های مختلف فراهم کنند. علاوه بر این تست های مذکور با فراهم آوردن اطلاعات با ارزشی از هر دو طرف، از انتقال بیماری های مقاربتی به طرف سالم نیز جلوگیری خواهد کرد. مقاله پیش رو اطلاعات جامع و کاملی در مورد آزمایشات قبل ازدواج و نحوه انجام آن ارائه خواهد کرد.

بخوانید درباره: عروسی فرمالیته

چرا آزمایش های قبل از ازدواج لازم است؟

از قدیم گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است. پس چرا نباید در مورد آزمایشات قبل ازدواج و نحوه انجام آن حساسیت به خرج داد؟ با اولویت دادن به این فاکتور حیاتی می توانید زندگی بهتری در کنار پارتنر و فرزندان خود داشته باشید. در نتیجه از بروز اختلافات بعدی و مشکلاتی که می تواند سلامت عاطفی و جسمی شما و فرزندانتان را به بازی بگیرد، جلوگیری کنید. به کمک آزمایش هایی که مشاوره برای هر یک از زوجین در نظر می‌گیرد، میزان جفت و جور بودن آنها برای یکدیگر بررسی می شود. این آزمایشات خود شامل بیماری های مقاربتی زوجین و هم بیماری های ژنتیکی می‌شود که علاوه بر خود فرد، فرزندان را نیز در خطر ابتلا به خود قرار می دهد.

بخوانید درباره: نکات مهم خرید حلقه عروسی

آزمایش هایی که قبل از ازدواج باید انجام شود

در کل آزمایش هایی که باید قبل از ازدواج صورت بگیرد جزوه گام های اولیه و اساسی جهت برنامه ریزی قبل از ازدواج است. این آزمایش ها به آن دلیل جدی گرفته می شود که عاملی برای رفع نگرانی در قبال سلامت زوجین است. این تست ها می توانند شما را از بیماری هایی همچون تالاسمی، هموفیلی، انواع بیماری های ژنتیکی، بیماری های مقاربتی شامل سفریس و دیگر امراض عفونی و واگیردار آگاه سازند. فراموش نکنید عواملی همچون پیشینه ژنتیکی و خانوادگی فرد، اهل ورزش و اعتیاد بودن فرد، رژیم غذایی او کمک می کنند تا تارنمای واضح‌تری برای آزمایش های گفته شده ترسیم گردد. بد نیست بدانید که تمام این آزمایش‌ها تنها با تست خون انجام می گیرند. آزمون هایی که در ادامه برای شما لیست کردیم از موارد مورد نیاز قبل از ازدواج هستند و بدون آنها امکان برگزاری مراسم عقد در محضر وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است برای انجام آنها نیاز نیست که ناشتا باشید. دفاتر ثبت ازدواج تنها خواستار بررسی این سه تست توسط آزمایشگاه ها هستند:

آزمایش اعتیاد برای ازدواج

  • آزمایشات ژنتیک:

اگر زوجین فامیل بوده و مشکوک به مشکلات یا بیماری‌های ژنتیکی هستند، بهتر است تا خود را برای آزمایشات قبل ازدواج و نحوه انجام در حیطه ژنتیک خانوادگی آماده کنند.

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

  • آزمایش تالاسمی:

آزمایش CBC (شمارش گلبول های قرمز) یا آزمون شمارش گلبول های قرمز از نمونه خون مردان گرفته می شود. اگر نمونه آقایان حالت های غیر طبیعی از خود نشان دادد، نمونه آزمایشی خانم نیز در این تست گرفته می شود. اگر نمونه خون خانم نیز غیر طبیعی باشد (آزمایش CBC هر دونفر MCV<80 و یا MCH<27 باشد)، زوجین برای بررسی های بیشتر به متخصصین اجرا داده می شوند تا از نظر ابتلا به تالاسمی مینور و HB به کمک آزمون الکتروفورز مورد بررسی بیشتر قرار بگیرند. در این آزمون اگر HbA2>3.5 باشد، هر دو فرد ناقل اما سالم به حساب می آیند. یعنی هر دو مبتلا به تالاسمی مینور هستند و باید با مشاوره ژنتیک در مورد آینده خود تصمیم مشورت کنند. زیرا احتمال ابتلای کودکان آنها به تالاسمی ماژور 2۵% است. کودک دارای تالاسمی ماژور عمر کوتاهی دارد و این خود مشکلات بسیار زیادی برای آنها و خانواده اشان ایجاد می کند. در کل اگر زن و مردی هر دو مبتلا به تالاسمی مینور هستند، در هر بارداری احتمال ابتلای کودک به تالاسمی ماژور ۲۵% و نوع مینور آن ۲۵ درصد است.

بخوانید درباره: مشکلات عقد قرارداد با تشریفات عروسی

۲۵ درصد نیز احتمال دارد کودک سالم باشد. اگر هر دوی این افراد یا یکی از زوجین HbA2 <3.5داشته باشند این نشان دهنده فقر آهن است و در این صورت درمان صورت خواهد گرفت.

آزمایش تالاسمی قبل از ازدواج

  • آزمون عدم اعتیاد

در مورد آزمون عدم اعتیاد، در ابتدا از فرد نمونه ادرار گرفته خواهد شد. یک هفته قبل از انجام آزمایشات بعضی از داروها مثل کدئین نباید مصرف شوند. علاوه بر اینکه اگر فرد داروی خاصی مصرف می کند، باید پیش از آزمون ادرار با پزشک مشورت نمایید تا اگر امکان داشت قبل از انجام تست مصرف این دارو قطع شود. لازم به ذکر است برای این آزمون نیز مانند آزمایش خون، نیازی نیست تا ناشتا باشید.

آزمایش اعتیاد

  • آزمایش بیماری سفلیس

برای سنجش فرد از لحاظ ابتلا به بیماری سفلیس آزمایش VDRL انجام می گیرد. لازم به ذکر است، سفلیس نوعی بیماری مقاوم و عفونی است که تست آن برای آقایان اجباری می باشد. عامل بیماری سفلیس نوعی باکتری با نام ترپونما پالیدوم است. این افراد می‌توانند بدون اینکه هیچ علامتی از خودشان بروز دهند سالها ناقل بیماری بوده و از طریق تماس پوستی، تماس جنسی، تماس با زخم و یا غشای مخاطی آن را به فرد دیگری منتقل کند. ناگفته نماند که بیماری مذکور از مادر به جنین نیز قابل انتقال است. آزمون های مانند اچ آی وی اس تی دی هپاتیت انواع هپاتیت بی و سی آزمون های مربوط به بیماری های ناباروری و همچنین ژنتیک در صورتی که هر دو زوجین مایل باشند می توانند در آنها انجام گیرد.

آزمایش سفلیس

مناسب ترین زمان برای انجام آزمایش چه وقت است؟

همانطور که پیشتر نیز متذکر شدیم اگر از وضعیت سلامتی شریک زندگی خود پیش از ازدواج با خبر باشیم، تحمل وضعیت پس از ازدواج برای ما راحت تر خواهد بود و این امکان برای ما پیش خواهد آمد تا بیشتر و بهتر با فرد آشنا شویم و تحت شرایط عاقلانه تری تصمیم بگیریم. زیرا خیلی از افرادی که ناقل یک بیماری ژنتیکی یا بیماری مقاربتی هستند تقریباً هیچ علایمی را نشان نمی‌دهند و به ظاهر سالم به نظر می رسند. افراد حامل نقص ژنتیکی بدون این که از این مسئله آگاه باشند ژن شکسته خود را به نسل بعد انتقال می دهند. البته در صورت انجام تست ژنتیک قبل از ازدواج می توان هم سلامت زوجین را تحت کنترل داشت و هم فرزند سالم به دنیا آورد. بنابراین پیشنهاد می شود که زوجین پیش از برداشتن هر گونه قدمی برای شروع ازدواج ابتدا با آزمایشات قبل ازدواج و نحوه انجام آشنا شده و آزمایش های مهم انجام شوند. سپس از یک متخصص برای گرفتن مشاوره مشورت بگیرید. برای مثال برخی از زوجین که قصد ازدواج دارند و ریسک فرزند دار شدن آنها بالاست می توانند گزینه هایی همچون IVF  و PGD را برای داشتن فرزند سالم تر در نظر بگیرند. بنابراین مناسب ترین وقت جهت آزمایش درست قبل از برنامه ریزی جهت ازدواج است.

انجام آزمایشات قبل از ازدواج چه فایده ای میتواند داشته باشد؟

نگاهی بندازید به: لیست باغ تالار های شهریار و اندیشه

در کل وجود و تجویز و توضیح این آزمون ها همانند یک چراغ راهنما در جاده ای مه آلود است که می‌تواند حداقل مسیر را روشن کرده و راه درست را به شما نشان دهد. در نتیجه بتوانید قدرت انتخاب داشته باشید. پیامدهای مثبت مشاوره و آشنایی با آزمایشات قبل ازدواج و نحوه انجام آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • این آزمون ها به شما کمک می کنند تا آزمایش هایی که بعداً به دلیل مشغله زیاد زندگی نمی توانید انجام دهید، الان مد نظر قرار داده و نتایج آنها را هرچه زودتر برای تصمیم عاقلانه تر بدانید.
  • از مزیت های دیگر این آزمون ها می توان به پایین آوردن ریسک بیماری هایی همچون تالاسمی و کم خونی داسی شکل اشاره کرد که از بیماری های شایع در کشور است و تنها از والدین به فرزندان منتقل می شود
  • ویروس هایی منجمله هپاتیت که جان میزبان را به خطر می‌اندازند، در این آزمایش ها مشخص می شوند. عفونت های مذکور می توانند از راه خون، مایعات بدن، جفت جنین یعنی از مادر به جنین و مقاربت جنسی سرایت کنند
  • در صورت انجام آزمایش های ذکر شده فرصت بسیار خوبی برای مشخص شدن وضعیت آنها وجود دارد. زیرا این عفونت ها اغلب به صورت چراغ خاموش حرکت می کند. این بیماری ها توانایی بالقوه برای ایجاد ریسک در زمان فرزندآوری (برای جنین) و پارتنرش داشته باشند.
  • اگر این تست ها انجام شود، می تواند حتی به فردی که حامل بیماری عفونی است کمک می‌کند تا به میزان بسیار زیادی از پیشرفت بیماری و عوارض آن جلوگیری نماید.

نگاهی بندازید به: لیست دفتر رسمی ازدواج و طلاق

جمع بندی:

این مقاله بیان می دارد که آزمایش های قبل از ازدواج تا چه میزان لازم و ضروری هستند. آزمون های مذکور مواردی همچون آزمون خون، آزمایش ادرار، تالاسمی و همچنین بیماری های مقاربتی (مانند سفلیس) را  در بر می گیرند. ضمن اینکه الباقی آزمایشات به درخواست مراجعه کننده قابل انجام خواهد بود. بد نیست بدانید که قبل از ازدواج برای زوجین کلاس های آموزش جنسی و روانشناختی در نظر گرفته می شود و به ضرورت آزمون های ذکر شده اشاره می شود.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید