جستجوی پیشرفته

مراحل راه اندازی قالیشویی

یکی از مشاغلی که از گذشته تا به امروز در جامعه ما رواج داشته است و فقط اجرا و فعالیت آن تغییر کرده است، شغل قالیشویی می باشد. این حرفه که دارای مخاطب عام و بسیار گسترده ای است، در کنار حس خوبی که ایجاد می کند، درآمد مناسبی را هم در بر دارد. البته که نیاز به سرمایه و بستر مناسب می باشد. حرفه قالیشویی در دسته شغلهای خدماتی قرار می گیرد که باید تعامل مناسب و سازنده ای با عموم مردم داشته باشید و بتوانید در کنار برخورد مناسب با روابط عمومی بالا، اعتماد مشتریان خود را نیز بدست بیاورید. این شغل نیز مانند هر حرفه و کسب و کار دیگری نیاز به طی کردن مسیری دارد که شامل مراحل راه اندازی خشکشویی می باشد. مراحلی که جزء به جزء در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

مواردی که قبل از راه اندازی قالیشویی باید در نظر بگیریم

قبل از اینکه وارد مراحل و گام های راه اندازی شویم، باید بدانیم که فعالیت در این زمینه نیازمند چه مقدماتی می باشد. ابتدا اینکه شما با یک کار فیزیکی طرف هستید که شامل حمل و نقل قالی های بزرگ می باشد و ساعت کاری فعالیت قالیشویی نیز زیاد است. بنابراین در کنار خستگی فیزیکی باید از روحیه بالایی برخوردار باشید تا بتوانید به بهترین شکل با مشتری در تعامل باشید.

مورد بعدی این است که شرایط منطقه و محل خود و در بعد بزرگتر، شهر محل سکونت را در نظر بگیرد که ظرفیت فعالیت قالیشویی جدید دارد و از این نظر اشباع نشده است؟

تراکم جمعیت، استفاده زیاد از قالی و فرش دستی، توانایی در عملیات ترمیم و رفوگری و … از موارد دیگری است که در ابتدا باید در نظر گرفته شود.

همچنین بخوانید : شستشوی فرش دستباف در قالیشویی

انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی قالیشویی

دستگاه قالشویی

قالیشویی از آن دست مشاغلی است که نیاز به فضا و متراژ بالایی دارد. بنابراین نمی توان به راحتی یک مکان مناسب و ایده آل فراهم کرد. از طرفی باید این مکان مجهز به پیش نیاز هایی مانند تایید قوانین شهری، شرایط فاضلاب مناسب، برخورداری از تامین آب کافی، تایید شرایط محیط زیستی و … باشد.

تمام این مشخصات باید در نظر گرفته شود و مورد تایید قرار بگیرد تا در مرحله دریافت مجوز به مشکل برخورد نکنید.

برای اینکه شرایط راحت تر باشد و از نظر تهیه فضا با متراژ بالا به مشکل نخورید، معمولا قالیشویی ها را در محیط بیرونی شهر در نظر می گیرند. اینطور هم هزینه اولیه کاهش پیدا میکند، هم از نظر دریافت مجوز، مسیر راحت تر می شود. اما برای جذب مشتری باید نمایندگی ها و دفاتری داخل شهر ایجاد شود که مشتری با شما در تعامل باشد.

فعالان در زمینه قالیشویی و همچنین نوع فعالیت انجامی در قالیشویی بیان می کند که برای فعالیت در این زمینه نیاز به زمینی در حدود 300 متر می باشد که برای نصب تجهیزات و ماشین آلات، 200 متر مربع آن باید سر پوشیده باشد.

دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی قالیشویی

بعد از اینکه زمین مناسب برای این فعالیت را فراهم کردید و مدارک مورد نیاز را آماده کردید، باید برای شروع فعالیت مجوز خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت کنید تا فعالیت شما با مشکل همراه نباشد و مشتریان با خیال آسوده به شما اعتماد نمایند.

البته بیان شد که دریافت این مجوز مستلزم تاییدیه هایی است که شما برای مکان قالیشویی خود از ارگان های مختلف از جمله سازمان محیط زیست، شهرداری، فرمانداری، بخشداری و … تهیه نمایید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز نیز شامل موارد زیر است :

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اساسنامه
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی عدم اعتیاد
  • آگهی ثبت برند و شرکت
  • مدارک مربوط به ملک قالیشویی شامل اجاره نامه یا سند

قالیشویی خود را بیمه کنید

از آنجایی که در خیلی موارد قالیشویی ها در بیرون زا فضای شهر هستند و مشکلات متعددی ممکن است برای آنها پیش بیاید، بهتر است در زمان دریافت مجوز، مجموعه را به طور کامل بیمه نمایید تا خیالتان از بابت اتفاقات پیش بینی نشده راحت باشد.

  • انتخاب نام مناسب برای قالیشویی

کیفیت قالشویی

گستردگی مخاطب یک قالیشویی به اندازه گستردگی جمعیت چند منطقه و بعضا یک شهر می باشد. به همین دلیل نام و برند مجموعه شما باید ویژگی های تبلیغاتی و تجاری داشته باشد تا به خوبی در ذهن افراد باقی بماند و بتوانید از آن در فرآیند های تبلیغاتی و برند سازی به خوبی استفاده کنید. از طرفی از انتخاب نام های کلیشه ای یا نام هایی که به برندها و فعالان دیگر نزدیک است خود داری کنید. بهتر است از همان ابتدا هویت واضح و مشخص خود را در این مسیر بسازید.

این نام باید به راحتی تلفظ شود، در ذهن باقی بماند، پیچیده نباشد، در هر سن و سالی بتوانند آن را بیان کنند، به فعالیت شما اشاره داشته باشد مثلا از آن برداشت درخشندگی و تمیزی داشت و در نهایت مورد تایید باشد.

برای اینکه نام انتخابی مجموعه شما ثبت و تایید شود باید حتما فارسی باشد و اگر اسامی خاص است باید در فرهنگ دهخدا وجود داشته باشد.

یکی از مرسوم ترین اسامی که برای کارگاه های قالیشویی استفاده می شود، فامیل مالک و صاحب قالیشویی است.

با توجه به اقلیم آب و هوایی سیستم قالیشویی خود را طراحی کنید.

کشور ما دارای گستردگی آب و هوایی بسیار بالایی می باشد. همین امر باعث می شود که در شهرهای مختلف یک سیستم و تکنولوژی قالیشویی جواب ندهد. بنابراین شما باید اقلیم خود را در نظر بگیرید که اگر دارای بارندگی زیاد و رطوبتی است، نیاز به دستگاه های خشک کردن فرش دارید و اگر در یک منطقه کم بارش و آفتابی باشید می توانید در فضای غیر سر بسته نیز به فعالیت بپردازید.

همچنین بخوانید : شستشوی صحیح فرش

  • سرمایه اولیه برای راه اندازی قالیشویی

معرفی بهترین قالشویی

بیشترین هزینه راه اندازی قالیشویی شامل هزینه ملک و دستگاه ها می باشد. پس باید بدانید که قالیشویی جزء مشاغلی است که به هزینه اولیه مناسبی برای راه اندازی نیاز دارد. در کنار اینها هزینه های ثبت برند و شرکت، هزینه دریافت تاییدیه ها و در نهایت دریافت مجوز، هزینه نیروی کار و … نیز می باشد. اینکه شما در کدام منطقه شهر و در کدام شهر تصمیم به راه اندازی قالیشویی داشته باشید، خود نیز تاثیر گذار است. چرا که هزینه ملک از نظر خرید یا اجاره در شهر ها و مناطق مختلف بسیار متفاوت است.

همانطور که گفتیم اقلیم و آب و هوا تاثیر زیادی در خرید تجهیزات دارد. به همین خاطر تفاوت اقلیم هوایی مناطق مختلف نیز عامل دیگری در اختلاف هزینه راه اندازی قالیشویی می باشد.

هزینه موارد مصرفی مانند مواد شوینده را در کنار قبوض آب و برق نیز در نظر داشته باشید.

  • ماشین آلات مصرفی در کارگاه قالیشویی

زمانی که بخواهید قالیشویی خود را راه اندازی کنید، باید دستگاه ها و ماشین آلات مناسب را تهیه کنید که شامل موارد زیر می باشند:

  • دستگاه های شستشوی اتوماتیک و دستی
  • دستگاه شستشوی ریلی
  • دستگاه خشک کن ( گرمخانه )
  • دستگاه شلاق زن فرش
  • دستگاه خاک و غبار گیر
  • تصفیه کننده آب

درآمد و سود حاصل از قالیشویی

با توجه به اینکه از چه مکانیزم و روش شستشویی استفاده کنید، میزان سود و درآمد شما از حرفه قالیشویی متفاوت خواهد بود. به بیان دیگر هر اندازه تکنولوژی بالاتری استفاده کنید می توانید درآمد بیشتری داشته باشید. در قالیشویی های صنعتی تعداد نیروی کار کمتر است و فرآیند قالیشویی بیشتر با دستگاه انجام می شود. سود و در آمد این قالیشویی ها تا حدود 40 درصد می رسد به همان نسبت که سطح ماشین آلات و تکنولوژی کاهش پیدا کند، سود کمتر می شود و در نهایت در قالیشویی هایی که به صورت سنتی عمل می کنند، سود و درآمد در حدود 15 تا 20 درصد می رسد.

حرفه قالیشویی چه مزایا و معایبی دارد:

این فعالیت شغلی و کسب و کار مانند سایر حرفه ها دارای ویژگی های مثبت و منفی است که باعث می شود مزایا و معایبی را به همراه داشته باشد. در مورد مزایای قالیشویی می توان به مواردی چون سطح درآمد بالا، نیاز به سرمایه متوسط اولیه و افزایش درآمد در مناسبت های فصلی مانند نوروز اشاره کرد.

همچنین مواردی چون وابستگی درآمد قالیشویی به جمعیت ( عدم موفقیت در شهرهای بسیار کوچک)، مسئولیت پذیری و تعهد بالا نسبت به فرش های مشتری، حجم بالای کار فیزیکی و در نهایت طولانی بودن ساعت کار روزانه، از معایب حرفه قالیشویی می باشد.

افزایش موفقیت قالیشویی با انجام تبلیغات و بازاریابی:

از آنجایی که حرفه قالیشویی یک فعالیت خدماتی است و جامعه هدف تمام مردم هستند، به راحتی می توان در سطح گسترده از کمک تبلیغات بهره برد و با کمک از فضاهای مختلف نام و برند خود را به اطلاع مردم رساند. این تبلیغات باعث می شود که در اولین زمانی که یک خانواده نیاز به شستشوی فرد داشتند اولین قالیشویی که به ذهنشان می آید قالیشویی شما باشد.

راه های تبلیغات در این حرفه شامل استفاده از تراکت، بنر، اس ام اس، وب سایت مخصوص قالیشویی، استفاده از کاورها و برچسب های دارای لوگو در زمان تحویل فرش ها، فعالیت گسترده و اصولی در محیط مجازی و شبکه های پر طرفدار  و ثبت شماره تماس و نام قالیشویی روی ماشین های حمل و نقل فرش می باشد.

این روش ها همراه با کیفیت بالای کار شستشو باعث می شود در زمینه قالیشویی پیشرفت کنید و سطح مشتری ثابت و خوبی داشته باشید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید