جستجوی پیشرفته

ثبت و راهنمای گرفتن مجوز آرایشگاه زنانه

از جمله کارهای محبوب این روزها با سود بسیار زیاد آرایشگری است، خواه چه مردانه باشد چه زنانه. مشخصا برای آغاز هر کاری سوالات مختلفی ذهن کارآفرین را به خود مشغول می کند.  برای مثال اینکه چه مهارت هایی باید داشته باشید؟ چه مدارکی باید داشته باشید؟ چگونه تمدید جواز آرایشگاه زنانه دریافت کنید؟ درآمد شما از آرایشگاه چقدر خواهد بود و سوالات بیشمار دیگری! در این مقاله سعی بر این شده از تا بنیادی ترین و مهم ترین سوالات شما عزیزان در باره گرفتن مجوز آرایشگاه زنانه دستچین و پاسخ داده شود.

مجوز برای آرایشگاه زنانه

شرایط تاسیس آرایشگاه زنانه:

در ادامه سه دسته است نکات عطفی که باید ذیل شرایط تاسیس و گرفتن مجوز آرایشگاه زنانه در نظر بگیریم با توضیح آورده شده است. از موارد حائز اهمیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهارت های فردی برای تاسیس آرایشگاه زنانه

اولین قدم برای تاسیس آرایشگاه زنانه دریافت مدرک فنی حرفه ای مرتبط با این رشته است. این مدارک توانمندی شما را در رابطه با حرفه ای که قصد شروع آن را دارید نشان می دهد.

تدارک ملک مورد استفاده برای تاسیس آرایشگاه

به موازات گرفتن جواز کسب آرایشگاه زنانه، فرد متقاضی هر طور که شده باید پیگیر موقعیت مکانی آرایشگاه بوده و محل مورد نظر را مشخص نماید. لازم به ذکر است که اتحادیه آرایشگران زنانه تهران به متقاضیان اجازه می دهد تا در ملک استیجاری اقدام به تاسیس و گرفتن مجوز آرایشگاه زنانه آرایشگاه کنند. اما ملک مذکور باید ویژگی های زیر را به همراه داشته باشد:

  • برای آرایشگاه باید فضایی بیشتر از ۱۲ متر مربع در نظر گرفت. برای اعمالی همچون آرایشگری و اپیلاسیون باید فضای مذکور به ۳۰ متر مربع برسد
  • آرایشگاهی که قصد تاسیس آن را دارید نباید به مکان هایی همچون آرایشگاه مردانه، آموزشگاه های مردانه و موسسات مربوط به آقایان، خدمات خودرویی از مکانیکی گرفته تا باطری سازی و آپاراتی نزدیک باشد.
  • ضمن اینکه فضای در نظر گرفته شده برای آرایشگاه حتماً باید آیفون تصویری داشته باشد
  • علاوه بر این دقت کنید که ملک آرایشگاه نباید قابل دید از محیط خارج باشد
  • حتما مواردی همچون تهویه مناسب، انشعاب آب، وجود کپسول آتش نشانی، بهداشت و تمیزی سرویس ها و هواکش را مدنظر قرار دهید
  • فراموش نکنید که کارشناسان اداره بهداشت مکان مورد نظر را از نظر معیار های بهداشتی مورد استعلام و بررسی قرار می‌دهند و سپس موارد مذکور را به اتحادیه آرایشگران اعلام می دارند. پس در پاکیزگی آن ها دقت عمل به خرج دهید
  • فراموش نکنید که موارد گفته شده پیش فرض هایی است برای یک واحد صنفی و شما باید به طور جداگانه، جهت گرفتن مجوز آرایشگاه زنانه موارد مربوط به نیروی انتظامی را نیز مد نظر قرار دهید.

گرفتن مجوز آرایشگاه زنانه

 مراحل صدور مجوز آرایشگاه زنانه

پس از اینکه مدارک مورد نیاز خود را فراهم کردید و مکان آرایشگاه را نیز تعیین نمودید. باید به دنبال جواز تاسیس آرایشگاه باشید. جواز تاسیس متشکل از ۵ مرحله است که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

مرحله اول:

مرحله اول شامل ارائه درخواست است که شما باید به صورت کتبی آن را ارائه دهید. به همین دلیل باید پروانه کسب را به صورت کتبی از اتحادیه آرایشگران زنانه درخواست کنید. پس از اینکه درخواست شما ثبت شد، رسید آن به شما ارائه می شود. سپس کمیسیون بازرسی مربوط به اتحادیه آرایشگران زنانه وارد عمل می‌شود و پس از بازدید گزارش تهیه می‌کند تا به اتحادیه آرایشگران ارائه دهد. در مرحله بعد هیئت مدیر اتحادیه آرایشگران جلسه برگزار می‌کند و درخواست شما به عنوان متقاضی مورد بررسی قرار گرفته و صلاحیت شما بررسی می شود. اگر رای نسبت به پرونده شما مثبت بود تاییدیه جهت گرفتن مجوز آرایشگاه زنانه به شما تخصیص پیدا می کند.

مرحله دوم: مربوط به ارائه مدرک است

در این مرحله فرد متقاضی باید مواردی همچون کارت ملی، مدارک آموزشی و هویتی خود را به اتحادیه آرایشگران ارائه کند. مطابق با بخشنامه این اتحادیه فرد متقاضی برای اینکه بتواند پرونده تشکیل دهد ابتدا باید به اتحادیه مراجعه و مدارک زیر را با پیوست کپی برابر اصل ارائه نماید:

  • تمامی مدارک هویتی اعم از کپی شناسنامه و کارت ملی
  • از همه صفحات مدرک تحصیلی کپی انجام شده و ارائه شود. مگر این که متقاضی بیشتر از ۵۰ سال داشته باشد
  • مدرک فنی و حرفه ای معتبر ارائه گردد
  • عکس های پرسنلی ۳ در ۴ به تعداد ۱۲ ارائه شود
  • حق عضویت واریز شده و مبلغ معادله 3 میلیون ریال بابت آن پرداخت کردند
  • فیش واریزی 3 هزار ریال به حساب خزانه کشور باید پرداخت شود
  • بانوانی که متاهل هستند باید رضایت همسر را داشته باشند. بانوان مجرد باید رضایت پدر را داشته باشند و در صورتی که فرد متقاضی مطعلقه است باید از تمام صفحات طلاق و مدارک هویتی خود کپی گرفته و آنها را ارائه دهد.
  • مدارک ملکی مورد نظر برای آرایشگاه باید ارائه گردد
  • فرد متقاضی باید با سند مالکیتی که به اسم خود اوست مراجعه کند. فراموش نکنید فرد باید اجاره نامه رسمی به نام خودش داشته باشد که این اجاره نامه حاوی کد رهگیری است.
  • در صورت استیجاری بودن مکان، صاحب خانه باید درخواست کرده و مراجع قانونی باید حکم قطعی بر الزام به تنظیم سند اجاره ای به فرد متقاضی را ارائه دهند. اجاره بهای معتبر نیز باید به صورت رسید پرداخت ارائه گردد.

تاسیس آرایشگاه

مرحله سوم: گرفتن استعلام از ادارات مربوطه

اگر متقاضی گرفتن مجوز آرایشگاه زنانه هستید باید موارد زیر را ارائه دهید:

  • کارت معاینه پزشکی در کنار مواردی همچون گواهی مرکز بهداشت (در مورد مواد آشامیدنی و خوراکی، آرایشی و بهداشتی) باید ارائه شود.
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • گرفتن موافقت از اداره نظارت بر اماکن از نیروی انتظامی
  • ارائه گواهی معتبر از موسسه آموزشی دارای اعتبار ( این دوره باید حداقل 10 ساعت بوده و توسط کمسیون نظارت بر شهرستان مربوطه تایید شود)
  • مدارک مربوط به تشکیل پرونده یا اوراق پرداخت مالیاتی باید ارائه شود.
  • ارائه گواهینامه ای که ذیل ماده 13 قانون صنف آرایشگران و در آیین نامه مذکور قرار می گیرد
  • کد ده رقمی یا ملت کارت به همراه پروانه جواز کسب
  • برچسب شناسه صنفی، طبق کد ده رقمی اختصاص داده شود

مرحله چهارم: بررسی پرونده

پرونده زیر نظر رئیس اتحادیه آرایشگران  بانوان یا نایب رئیس او بررسی می شود. بعد از بررسی مدارک، نتایج متعاقبا به متقاضی گفته خواهد شد.

مرحله پنجم که شامل صدور مجوز کسب است:

بعد از اینکه مرحله چهارم را به پایان رساندید، تاییدیه موارد هم چون نیروی انتظامی، وزارت دارایی، مراکز بهداشت شهرستان و تایید اعتبار اتحادیه کسب شد، باید برای گرفتن مجوز پنج یا ده ساله اقدام نمایید

هزینه مربوط به جواز کسب آرایشگاه:

برای اینکه جواز کسب آرایشگاه را دریافت کنید لازم است یک میلیون تومان به اتحادیه آرایشگران پرداخت کنید و البته علاوه بر آن مراحل دیگری نیز هستند که نیازمند پرداخت هزینه اند. این مراحل عبارتند از :

  • پرداخت ۶۰ هزار تومان برای ثبت مالیاتی و دریافت کد مالیاتی
  • پس از مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک، باید به شماره حسابی که توسط بازرس بهداشت ارائه می شود. 22 هزار تومان پول واریز کنید
  • باید به پلیس به اضافه ده مراجعه کرده و ۵۰ هزار تومن در آنجا هزینه کنید.

بخوانید درباره: راهنمای خرید جهیزیه عروس

مجوز آرایشگاه در ملک مسکونی

بیشتر خانم ها به دلیل اینکه آرایشگری به نحوی از مشاغل خانگی به حساب می آید، می توانند در واحد مسکونی خود نیز مشغول به کار شوند و آن را تبدیل به آرایشگاه کنند. ناگفته نماند برخی نیز باور دارند که آرایشگری جز مشاغل خانگی به حساب نمی آید. لازم به ذکر است که این مسئله در قانون به طور کامل و مشخص روشن نیست. نتیجتا در صورت عدم مالکیت ملک، مالک ساختمان باید برای این کار اقدام نماید و مستاجر حق ندارد که محل سکونت خود را به صورت آرایشگاه درآورد. همانطور که پیش تر گفته شد برای گرفتن مجوز آرایشگاه زنانه، تغییر کاربری حتماً باید با نظر مالک صورت بگیرد و تایید صرف او نیز کارساز نیست.

مدرک آرایشگری

سرمایه اولیه جهت تاسیس آرایشگاه زنانه

توصیه می شود طبق محاسبات دقیق و حساب شده، موارد ذیل را به عنوان هزینه تاسیس آرایشگاه بانوان لیست کرده و مد نظر قرار دهید:

هزینه در نظر گرفته شده برای خرید:

  • ملک یا اجاره آن
  • تجهیزات مورد نیاز سالن زیبایی
  • هزینه مربوط به دریافت مجوز
  • هزینه هایی که در حیطه خدمات عمومی قرار می گیرند، اعم از برق و آب و گاز
  • آموزش کارکنان و حقوق آنها
  • خرید رایانه و متعلقات آن
  • هزینه دکوراسیون
  • تبلیغات و بازاریابی

بخوانید درباره: دکور آرایشگاه زنانه باید چگونه باشد؟

ضوابط انتظامی عمومی برای راه اندازی واحد صنفی

1- پلیس نظارت بر امنیت اماکن نظامی و نیروی انتظامی، با استناد به بند ۱۴ ماده ۴ قانون فراجا، مصوب مجلس شورای اسلامی و همینطور آیین نامه مربوط به اماکن عمومی مصوب توسط هیات وزیران، وظیفه نظارت بر این صنوف را برای جلوگیری از هر گونه اشاعه جرم به عهده دارد

2- مطابق ماده ۱۷ ق.ن.ص افراد هر صنفی موظف به تبعیت از قوانین کشوری از جمله قوانین مورد نظر نیروی انتظامی هستند. این افراد با استناد به بند ۲۸ ق.ن.ص، در صورتی که تکالیف مورد تایید نیروی انتظامی را به اجرا در نیاورند، با تعطیلی واحد خود رو به رو می شوند.

3- اسامی که برای آرایشگاه ها انتخاب می شود در درجه اول باید فارسی بوده و در درجه دوم مضامین آن در جهت تایید عفت عمومی و ضوابط مورد تایید کشور باشد.

4- لازم به ذکر است که که مواردی همچون ایمنی و بهداشت مکان، حفاظت فیزیکی از آن باید با نوع فعالیت متقاضی (که در اینجا آرایشگاه است) مطابقت داشته باشد. این مخاطرات احتمالی برای مثال شامل سرقت و آتش سوزی می شود.

5- واحد مورد نظر برای تاسیس آرایشگاه باید فاقد امکان ارتباط با دیگر واحد‌های صنفی و منازل مسکونی و اماکن حساس و دارای طبقه باشد و در صورت مجاورت با آنها، از درب جداگانه ای برای آنها استفاده گردد.

6-مکان هایی همچون راه رو، کانال کولر و هواکش حتما باید حفاظ داشته و قابل نفوذ نباشند

7- وسایل مربوط به مهار آتش سوزی باید تهیه شود

8- موارد مهمی همچون پروانه کسب و مجوز فعالیت در کنار اطلاعات ابلاغی ناجا باید در معرض دید افراد نصب شده و قرار بگیرد.

9- هر گونه عملی که منجر به ایجاد مزاحمت برای همسایگان شود، قابل توجیه نبوده و باید از این آلودگی ها اعم از آلودگی صوتی و سد معبر و دیگر موارد جلوگیری به عمل آید

8- اتباع خارجی غیر مجاز و فاقد هر نوع صلاحیت هرگز به کار گرفته نشوند.

۱۱ – شئونات اسلامی باید توسط تمامی کارکنان رعایت شود.

۱۲- از ورود انواع حیوانات به محیط آرایشگاه ممانعت به عمل آید

۱۳- ساعات کاری باید مطابق فصول سال برای کارکنان تنظیم شود

۱۴- مدیر باید در قبال حسن رفتار با مراجعین و کارکنان مسئولیت پذیر باشد

شرایط اسم آرایشگاه زنانه:

مسلماً انتخاب اسم برای هر مکانی مسئله ای سلیقه ای است. بسیاری افراد از نام فرزند یا خودشان برای آرایشگاه استفاده می کنند. اما بد نیست پیش از انتخاب اسم برای کسب و کار خود، برخی نکات را به خاطر داشته و رعایت کنید.

۱- در درجه اول اسمی که انتخاب می کنید باید د عین زیبایی خاص و یونیک باشد. تلاش کنید اسمی که برای آرایشگاه خود انتخاب می کنید، پیش از شما توسط فرد دیگری در منطقه آنان انتخاب نشده باشد

۲- نامی را برگزینید که یاد آور پاکی و آراستگی و زیبایی باشد.

۳- نامی را برگزینید که در عین راحتی تلفظ، راحت تر به خاطر سپرده شود.

۴- اسم مورد نظر را مختصر و خلاقانه انتخاب کنید

۵- اسمی را انتخاب کنید که دامنه وب سایت آن آزاد باشد تا بتوانید در رقابت در فضای مجازی پیشتاز باشید

۶- هرگز از نام برندهای معتبر برای اسم آرایشگاه خود استفاده نکنید، زیر این حس فریب خوردگی را به مشتری القا می کند و در این حال می تواند برای شما دردسر ساز بوده و موجب پیگرد قانونی گردد.

۷- سعی کنید اسامی ترکیبی را مد نظر قرار دهید (چهرآذین، سایه روشن، لیلی با نو، گل واژه….)

آرایشگاه زنانه

نحوه ثبت نام پروانه کسب آرایشگاه زنانه

جهت دریافت مجوز کسب و کار درجه اول باید به درگاه ملی مجوز کشور g4b.ir مراجعه کنید. این دبیرخانه در مرکز ملی مطالعات و همچنین پایش و بهبود محیط کسب و کار و فعالیت دارد. شما بعد از اینکه با نحوه دریافت مجوز و همچنین شرایط تاسیس در کنار شکل ارائه مدارک و استعلام لازم آشنا شدید، باید برای دریافت آن اقدام نمایید. این سامانه وظیفه دارد تا زمینه صدور مجوز کسب و کار را شفاف و آسان نماید.

  • جهت دریافت مجوز مجوز آرایشگاه زنانه همانند دیگر صنف ها باید به این درگاه مراجعه کنید و روی گزینه صدور پروانه صنفی کلیک کنید.
  • بعد از این که روی گزینه صدور پروانه صنفی کلیک کردید، راه به سامانه زیر پیدا می کنید. در این گام شما در مرحله ثبت نام برای دریافت مجوز آرایشگاه قرار می گیرید. در اینجا گزینه ثبت نام را انتخاب می کنید.
  • در صفحه ای که برای شما نمایش داده می شود اطلاعاتی که از شما خواسته شده را وارد می کنید و پس از آن دکمه ثبت را فشار می دهید. بعد از اینکه صحت سنجی و تایید و ثبت نام شما انجام شد و نام کاربری و کلمه عبور را از طریق شماره تلفن همراه دریافت کردید به مرحله بعد می روید.
  • در گام بعدی نام کاربری و پسورد خود را وارد می کنید و روی گزینه ورود کلیک خواهید کرد. سپس برای دریافت مجوز متناسب با اینکه آرایشگاه مردانه یا زنانه است اقدام می کنید.
  • صفحه بعدی که مشاهده می کنید به اقدام برای کسب مجوز اختصاص دارد. در این مرحله روی گزینه مجوز درخواست جدید باید کلیک کنید.
  • در مرحله بعد که در شکل زیر مشاهده می کنید باید اطلاعات مربوط به خود را که فرم الکترونیکی می‌خواهد وارد و عمل ثبت نهایی را انجام دهید
  • با کلیک روی گزینه های موقت و نهایی در هر مرحله کد رهگیری تان به شما نشان داده می شود. در صورتی که ثبت نهایی را کلیک کنید درخواست شما برای گرفتن مجوز به سازمان مورد نظرتان ارسال می شود. در ادامه شما صفحه و قسمت زیر را مشاهده خواهید کرد.
  • در این صفحه پرونده شما نمایش داده می شود. سپس برای ادامه فرایند به سامانه ایرانیان اصنافir هدایت خواهید شد. البته در ابتدا بر روی گزینه ادامه فرایند ثبت درخواست کلیک می کنید.
  • در صفحه ای که پیش رو خواهد آمد، شما مراحل دریافت مجوز کسب را مشاهده می کنید. در ابتدا نیاز است تا مدارک مورد نیاز مطالعه شود. اطلاعات خواسته شده بررسی شود که خود شامل پروانه فرد متقاضی، اینکه فرد چه کسی است و مدت زمان اعتبار آن می شود.
  • در این صفحه نیاز است تا رشته مورد نظر خود را که در آن قصد راه اندازی یک کسب و کار دارید، محل سکونت اعم از استان و شهرستان را انتخاب کنید
  • در این صفحه نیز باید به آیین نامه عمومی مربوط به پروانه کسب را در راستای رشته ای که انتخاب کرده اید مطالعه کنید و پس از آن دکمه تایید را کلیک نمایی
  • در این صفحه شما باید اطلاعات خواسته شده مربوط به صنف تان، اطلاعات فردی، تابعیت تان به عنوان صاحب پروانه، اطلاعات مربوط به شرکتی که قصد تاسیس آن را داریدوارد کرده و اطلاعاتی از چنین دست را وارد و سپس دکمه تایید و ادامه را بفشارید.
  • در صورتی که شخص متقاضی کد ملی را به نام خودش ثبت کرده باشد و از آن طریق برای گرفتن پروانه کسب اقدام و ثبت نیز انجام شده باشد، نیاز است تا برای مباشر خود در این بخش اقدام کند و در جهت دریافت پروانه کسب جدید اطلاعات مباشر را نیز ثبت و ضبط و تایید نماید.
  • در مرحله بعد به شما تمام اطلاعاتی که وارد کردید نشان داده می‌شود و شما به دقت آن را مطالعه می کنید و دکمه کلیک تایید را می‌فشارید. سپس اقدام به بارگذاری مدارک خود می کنید
  • در انتها نیز کد رهگیری تان، به شما ابلاغ می شود. لازم به ذکر است که شما در بخش پیگیری می توانید کد رهگیری و یا کد ملی خود را وارد کنید و از این طریق از شرایطی که درخواست تان در آن به سر می برد، اطلاع حاصل کنید.

بخوانید درباره: برای مراسم افتتاحیه چکار کنیم

فراموش نکنید که سایت ایرانیان اصناف، سایت های دریافت جواز و پروانه کسب اینترنتی هستند. سامانه مذکور در جهت صدور مجوز کسب و کار صنفی طراحی شده اند. لازم به ذکر است که اگر قصد ثبت نام در این سامانه را دارید باید به درگاه ملی مجوزهای کشور مراجعه کنید و اقدام به فشردن دکمه صدور پروانه صنفی نمایید.

سوالات متداول جهت تاسیس آرایشگاه زنانه

اگر متقاضی مجوز آرایشگاه زنانه هستید مسلما سوالات عدیده ی به ذهنتان می رسد که باید جواب های در خور برای آنها بیابید. در انتهای این مقاله تعدادی از این سوالات مهم برجسته سازی و پاسخ داده شده است برای مثال:

در صورتی که از تاریخ اعتبار مدرک گذشته باشد می توان مجوز دریافت کرد؟

باید بدانید پاسخ آری است. نکته مهم اینجاست که گرفتن مدرک مهم است و اهمیتی ندارد چند سال از عمر آن گذشته باشد. شما با مدرکی که ده سال از آن می گذرد، می توانید مجوز دریافت کنید

در صورت نداشتن مدرک می توان به فعالیت آرایش گری ادامه داد؟

جواب خیر است، شما باید در بدو تأسیس آرایشگاه مجوز داشته باشید. اما اگر مجوز نداشتید و مشغول به کار بودید می توانید از اتحادیه آرایشگران مهلت خواسته و مجوز را تهیه کنید.

هزینه کسب مجوز سالن آرایشی به چه میزان است؟

این هزینه متغیر بوده و چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان تخمین زده می شود.  هزینه مذکور با بررسی اتحادیه صنفی تعیین می شود

آیا امکان استفاده از اسامی که توسط دیگران استفاده شده است وجود دارد؟

جواب خیر است، زیرا هم وجه اخلاقی مناسبی ندارد و هم اینکه ممکن است به حسن شهرت دارنده اسم لطمه وارد شود.

چه ساختمانی شرایط تاسیس آرایشگاه را داراست؟

فراموش نکنید که برای تاسیس سالن زیبایی باید ساختمان شما باید حالت تجاری داشته باشد، اما برای آموزشگاه زیبایی می توانید از ساختمان مسکونی بهره ببرید.

بخوانید درباره: راه اندازی آرایشگاه زنانه

جمع بندی:

در کل اگر قصد شما تاسیس آرایشگاه و گرفتن مجوز آرایشگاه زنانه است، باید به صورت خلاصه به دنبال موارد زیر بروید:

  • مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کشور،
  • کلیک روی گزینه مربوط به صدور پروانه های صنفی
  • تکمیل پرونده حداكثر طی پانزده روز از تکمیل مدارک
  • اقدام برای صدور پروانه كسب
  • گرفتن کارت بهداشت و عدم سوء پیشینه
  • دریافت مالكيت یا اجاره واحد مورد نظر صنفی
منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید