جستجوی پیشرفته

آداب و رسوم مراسم عقد در محضر

برگزاری مراسم عقد در محضر یک اتفاق معمول و بسیار پر تکرار می باشد که به چند دلیل انجام می گیرید. گاهی برای راحتی عروس و داماد در خانواده های سنتی و مذهبی یک عقد محضری انجام می شود تا زوج جوان به راحتی به انجام خریدهای خود بپردازند و برای زمان آتلیه، عکس و آرایشگاه مشکلی وجود نداشته باشد و در زمان جشن که مهمانان حضور دارند دوباره در کنار سفر عقد خطبه و مراسم برگزار می شود. گاهی هم بخاطر ازدواج آسان و رفتن زوج به سفر یا برنامه های دیگر فقط عقد در محضر صورت می گیرد و بعد از آن کارها انجام می شود تا فقط یک جشن عروسی از طرف زوج برگزار گردد و مهمانان در آن حضور داشته باشند. از این رو و با توجه به حجم زیاد برگزاری مراسم عقد در محضر در این مطلب به صورت تخصصی و ویژه به آداب و رسوم مراسم عقد در محضر می پردازیم. چرا که می خواهیم ببینیم این مراسم نیازمند چه مقدمات و شرایطی است و چه ویژگی‌هایی دارد.

هماهنگی قبلی و رزرو محضر خانه، برای تاریخ مورد نظر

بعد از اینکه دو خانواده صحبت های خود را انجام دادند و تمام توافقات انجام گرفت به نزدیکترین محضر خانه محل زندگی خود مراجعه کنید و برای روزی که در نظر دارید، در خواست وقت نمایید. البته بعضا زوج های جوان دوست دارند از امکانات جانبی که محضر خانه ها ارائه می دهند نیز برخوردار باشند، به همین دلیل ممکن است محضری را انتخاب کنند که فاصله نزدیکی با محل سکونت آنها نداشته باشد که این موردی ندارد. اما حتما باید مراجعه کنید و درخواست وقت ازدواج نمایید.

برای یافتن دفتر رسمی ازدواج و طلاق در اندیشه و شهریار کلیک کنید.

دریافت فرم مراجعه به مرکز بهداشت از محضر

فرم آزمایش قبل از ازدواج

زمانی که با درخواست شما برای تاریخ مورد نظر موافقت شود، در محضر یک فرم به شما داده می شود که به مرکز بهداشت مراجعه کنید و آزمایشات مربوطه را به طور کامل انجام دهید. پس یادتان باشد حتما این فرم را از محضر خانه دریافت کنید. حالا شما با این برگه می توانید به مرکز بهداشتی که احتمالا آدرس آن در پشت یا انتهای فرم نوشته شده است مراجعه کنید.

در مرکز بهداشت از زوج جوان آزمایش‌های خون، ادرار و ژنتیک خواهند گرفت. این آزمایشات به همان روال آزمایشات معمولی انجام می‌شود و اگر نمی ‌خواهید برچسب اعتیاد و موارد مشکوک به شما خورده شود، بهتر است از ۷۲ ساعت قبل از آزمایش از خوردن داروهای مختلف و بخصوص کدئین خودداری کنید.

علاوه بر آزمایش، برای عروس خانم واکسن کزاز تجویز می شود و اگر آقا داماد هم از زمان خدمتش بیش از ۱۰ سال گذشته باشد، باید این واکسن را بزند. در کنار آزمایشات، جلسات مشاوره نیز برای زوج های جوان در زمینه‌های مختلف از جمله دینی، زناشویی، حقوقی و روانشناسی برگزار می شود. حالا شما از این مرحله عبور کرده اید و باید جواب آزمایش را دریافت کنید تا در کنار سایر مدارک به محضر تحویل بدهید. این برگه آزمایش شامل نتایج وضعیت زوج در زمینه‌های اعتیاد، ایدز، بیماری های مقاربتی، تالاسمی و .. می باشد و فقط یک ماه اعتبار دارد. پس حواستان به تاریخ باشد.

مدارک مورد نیاز برای عقد در محضر

شما قرار است برای ثبت یک اتفاق خاص به محضر مراجعه کنید، پس همانطور که می دانید در هیچ جایی هیچ موردی ثبت نمی شود مگر با ارائه مدارک مورد نیاز که از قبل باید آنها را آماده کرده باشید. این مدارک شامل مدرک‌های شخصی از جمله شناسنامه زوجین و فتوکپی از هر کدام، کارت ملی عروس و داماد با فتوکپی از کارت ها، عکس ۴*۳ می‌باشد که در کنار آنها باید برگ جواب آزمایشی که از آزمایشگاه گرفتید را نیز ارائه بدهید.

نکته : اگر عروس خانم ازدواج اولش باشد، باید شناسنامه یا کارت ملی پدرش را نیز ارائه بدهد. در صورتی که پدر عروس فوت کرده باشد، گواهی فوت به همراه شناسنامه پدر بزرگ پدری ارائه شود. البته ناگفته نماند که شناسنامه و کارت ملی به تنهایی کفایت نمی کند و جدای اینها، حضور پدر یا جد پدری در مراسم الزامی می باشد.

در صورت اینکه عروس خانم برای بار دوم بخواهند ازدواج کنند باید گواهی فوت یا مدرک طلاق را ارائه بدهند و در این مورد نیازی به حضور پدر و جد پدری نمی باشد.

ثبت ازدواج جدایی از مدارک گفته شده به یک مورد دیگر هم نیاز دارد و آن حضور سه مرد بالغ و عاقل به عنوان شاهد می باشد که کارت ملی و شناسنامه خود را نیز همراه داشته باشند.

پس قبل از رفتن به محضر تمام این مدارک را آماده کنید و با این اشخاص که قرار است به عنوان شاهد حضور داشته باشند هماهنگ باشید.

لیست خرید وسایل مهم برای عقد در محضر

لیست خرید وسایل مهم برای عقد در محضر

شما باید قبل از رسیدن به روز موعود که قرار است در محضر عقد صورت گیرد، وسایلی را تهیه کنید و به اصطلاح به خرید عقد بروید. در اینجا به صورت لیست و خلاصه به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

  • خرید حلقه عقد یا ازدواج
  • خرید لباس مناسب عروس و داماد برای حضور در محضرخانه برای عقد
  • خرید استند حلقه
  • انتخاب تزیینات برای سفره عقد : در اکثر محضرها سفره عقدی آماده و مرتب دارند، در صورتی که می خواهید سفره عقد شما متفاوت باشد، می توانید از بیرون تهیه کنید و آن را جابجا کنید. در غیر این صورت می توانید از همان سفره عقد محضر استفاده کنید و تشریفات و تزیینات کمی نیز به آن اضافه کنید.
  • خرید هدیه عقد
  • کله قندهای کوچک تزیین شده : برای این کار مسئول تعیین کنید که وسط عقد بی کله قند نمانید.
  • خرید دسته گل عروس
  • نقل و نبات
  • شیرینی برای پذیرایی
  • شیرینی برای محضردار
  • عکاس و فیلمبردار : شما وقتی روز محضر و ساعت و تاریخ آن را کاملا مشخص کردید، باید سریعا عکاس و فیلمبردار خود را انتخاب کنید و تاریخ مورد نظر را برای فیلم برداری و عکاسی نیز رزرو کنید تا در روز مراسم به مشکلی برخورد نکنید.
  • کادو سر عقد محضری : این مورد را نگران نباشید، چرا که شما به عنوان زوج قرار نیست کاری انجام دهید و بالاخره بعد از این همه استرس و هماهنگی و آزمایش یک جا کار بر عهده خانواده هاست. این کادو و هدیه معمولا از سمت خانواده داماد به عروس و همچنین از سمت خانواده عروس به داماد داده می شوند. بقیه فامیل درجه یک مانند خواهر و برادرهای زوج جوان یا دیگر اقوام نیز هدایایی می دهند. مهمترین هدیه همان است که خانواده ها می دهند و برای داماد بیشتر شامل ساعت می شود و برای عروس مواردی مانند سینه ریز، نیم ست طلا و از این دست هدایا را می دهند. بخاطر شرایط اقتصادی و از آنجایی که عروس و داماد نیاز به سرمایه اولیه برای شروع زندگی دارند، بهتر است کادوهای خواهران و برادران نیز تکه های طلا هرچند کوچک باشد. چرا که بتوانند بعد از ازدواج از آن استفاده کنند مانند سکه های طرح هدیه.
  • زیر لفظی عروس در مراسم عقد محضر : در بعضی زوج ها خانواده داماد زیر لفظی را با کادو عقد یکی کرده و به اسم زیر لفظی اهدا می کند و گاهی دو کادو و هدیه در دو مرحله داده می شود. زمان اهدای زیر لفظی بعد از خواندن خطبه سوم می باشد که باید به عروس داده شود تا به لفظ و سخن بیاید و بله را بگوید.

قند ساییدن بالای سر عروس و داماد در دفتر ازدواج

دو خانم جوان یک توری را بالای سر عروس و داماد نگه می دارند و یک خانم جوان و مجرد شروع به ساییدن قندها می کند. این افراد می‌توانند از هر خانواده‌ای باشند چه خانواده عروس و چه داماد، فرق چندانی ندارد. یک سری بحث های خرافاتی هم در این مورد وجود دارد که شدیدا با آنها مخالفیم.

مراسم و شام بعد از  عقد در محضر به عهده کیست ؟

مراسم عقد در محضر

گاهی زوج های جوان بعد از مراسم محضر عزم سفر می کنند یا به یک شربت و کیک و دور همی بسنده می کنند. گاهی نیز این عقد محضری مقدمه ای بر عقد اصلی است که در این صورت هدایا و سایر موارد در محضر داده نمی شود و فقط خطبه محرمیت خوانده می شود. در این مرحله خانواده ها باید کنار کار بیایند و کمی بار را از روی دوش زوج جوان بردارند. از قدیم رسم بیشتر خانواده ها این بود که مراسم عقد با هزینه خانواده عروس برگزار شود و مراسم عروسی را خانواده داماد برگزار می کنند. یا اینکه با یک توافق اولیه هزینه های جانبی تقسیم شود، مثلا محضر و هزینه لباس و گل ماشین و … را داماد بر عهده می گیرد و مراسم و پذیرایی عقد را خانواده عروس عهده دار می شوند.

جمع بندی آداب و رسوم مراسم عقد در محضر

می‌شود گفت مراسم عقد در محضر دقیقا همان مراسمی است که در تالارها، خانه ها و سایر محیط ها برگزار می شود و فقط از نظر مکانی و موقعیت جغرافیایی، بیشترین تفاوت را دارد. در محضر مدارک ارائه می شود، دختران جوان قند می سابند، خواهر عروس یا یکی از اعضای خانواده عروس، بعد از هر خطبه، خبر گل چیدن و گلاب گرفتن عروس را می‌خواند و در نهایت منتظر زیر لفظی هستند تا عروس خانم بعد از دریافت آن، بله را بگوید و همه چیز به خوبی و خوشی تمام شود و بگوییم مبارک دلتان باشد.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید