جستجوی پیشرفته

انواع تراپی مو

اهمیت دادن به سلامتی مو در انسان به اندازه اهمیت سلامتی سایر نقاط بدن ارزش دارد و از نظر ظاهری سلامتی مو تاثیر بسیار زیادی بر چهره افراد دارد. تراپی در علم پزشکی به معنی درمان می باشد و وقتی گفته می شود تراپی مو، منظور درمان مو است. گاهی به دلایل مختلف از جمله رنگ کردن‌های متعدد و یا بخاطر مشکلاتی مانند کمبود ویتامین، عبور از دوره بیماری خاص و .. موهای شما آسیب پذیر می شوند و دچار مواردی مانند شکنندگی مو و ریزش مو خواهید شد. به همین دلیل رسیدگی و تراپی مو ارزش پیدا می کند.

تراپی مو چیست؟

تراپی مو چیست

پروسه تراپی و درمان مو شامل استفاده از مواد مخصوص طی فرآیندهایی مختلف می‌باشد که کمبود های موجود در مو را که باعث آسیب دیدن آن شده است، جبران می کند. از جمله این کمبودها می توان به کاهش سطح پروتئین، ویتامین، کراتین و همچنین انواع مواد مغزی مو اشاره کرد.

با توجه به نوع مو، میزان آسیبی که به آن وارد شده و همچنین تشخیص نوع کمبود مواد مغزی موی سر فرد، روش و انواع تراپی مو و مواد انتخاب شده متفاوت خواهد بود. بنابراین برای همه افراد یک روش تراپی مو جواب نمی‌دهد و باید در زمان تراپی مو به این نکته توجه داشته باشند.

تراپی مو شامل ترمیم آسیب‌ها و مشکلات مو می شود که در بعضی روش‌ها علاوه بر ترمیم مو، به نرمی، لطافت و درخشندگی مو هم کمک می کند.

تراپی مو چطور انجام می شود؟

اگر مدتی است که احساس می کنید موهای شما دچار تغییر شده است و آن شادابی، طراوت و استحکام قبل را ندارد و همچنین میزان ریزش مو در شما بیشتر از حد معمول شده است، باید بدانید که موی شما تحت تاثیر یک مشکل و آسیب جدی قرار دارد. در چنین مواردی باید جهت از بین بردن مشکل ایجاد شده به متخصص مراجعه کنید تا با تشخیص کمبود و دلیل ایجاد آسیب، بتواند به شما کمک کند.

در بسیاری از موارد با تشخیص کمبود موجود در موی سر فرد، روش تراپی مو متناسب با آن کمبود تجویز می گردد.

معمولا توصیه می شود افرادی که موارد زیر را به تعداد بالا انجام می دهند، حتما تراپی مو را در اولویت قرار دهند:

  • رنگ کردن مداوم موهای سر
  • روشن کردن مو با مواد دکلره
  • استفاده زیاد از شامپوهای شیمیایی
  • خشک بودن پوست سر
  • شکننده بودن موها و وز شدن آنها
  • ریزش زیاد موها

انواع تراپی مو

حالا که با تاثیر و دلیل انجام تراپی مو آشنا شدیم، خوب است انواع روش های تراپی مو را بشناسیم و بدانیم هر کدام از این روش ها متناسب چه مدل مویی می باشد؟

  ۱- پروتئین تراپی

زمانی که موهای شما به اندازه کافی پروتئین دریافت نکنند و سطح پروتئین در ریشه مو کاهش پیدا کند، موهای شما خشک، زبر، وز و بد حالت می شود. ساختار فیزیکی مو به سطح پروتئین دریافتی بستگی زیادی دارد و این پروتئین ها هستند که کلاژن مورد نیاز مو را تامین می کنند. پس مشاهده هرگونه تغییر منفی در ظاهر و ساقه مو، ناشی از کمبود پروتئین است و باید فرآیند پروتئین تراپی را برای موی خود انجام دهید.

پروتئین درمانی جزء روش هایی است که باعث از بین رفتن آسیب های موجود در مو می شود و عاملی برای احیا شدن ساختار مو و ایجاد لطافت در آن است.

در فرآیند پروتئین تراپی از مواد دارای پروتئین برای ساقه‌های مو استفاده می شود. زمانی که مشکلات موی شما ناچیز باشد و سطح آسیب خیلی زیاد نباشد، می توانید با بعضی روش های خانگی پروتئین درمانی را انجام دهید. مانند استفاده از ماسک های تخم مرغ، عسل و ..

در مواردی که سطح آسیب زیاد است و نیاز به میزان پروتئین بالاتری می باشد، باید از مواد مخصوص و درمان های حرفه ای استفاده کنید. مواد مخصوص حاوی کراتین و پروتئین موجود می باشد که به صورت اختصاصی برای پروتئین تراپی استفاده می گردد.

  ۲- پلکس تراپی مو

گاهی آسیب وارد شده به موی افراد ناشی از مواد شیمیایی است که فرد برای موهای خود استفاده می کند. در چنین مواردی که موها دچار سوختگی می شوند و بسیار حساس و خشک شده اند، پلکس تراپی یک درمان موثر و مفید می باشد. ترکیب مواد در پلکس تراپی بسیار حساس می باشد و نیاز به تخصص بالایی دارد. بنابراین برای انجام پلکس تراپی حتما به متخصص مو و متخصص حوزه زیبایی و احیای مو باید مراجعه کنید.

پلکس تراپی علاوه بر مواد مخصوص، نیاز به دستگاه‌های مخصوصی هم دارد که بعضی از این دستگاه ها مانند دستگاه مایکرومیست و نانو استیم برای انجام پلکس تراپی بسیار مهم هستند و بازدهی پلکس تراپی را به مقدار زیادی افزایش می دهند.

  ۳- هیدروژن تراپی مو

تغییراتی که در رنگ مو و شادابی آن ایجاد می شود، بیشتر مربوط به کمبود هیدروژن می باشد. بنابراین زمانی که سطح هیدروژن موهای فرد پایین بیاید، موها درخشندگی و شادابی خود را از دست می دهند و به صورت مات و کدر مشاهده می شوند. در چنین شرایطی برای بازگشت سلامتی مو، نیاز به هیدروژن تراپی وجود دارد.

زمانی که فرد نیاز به هیدروژن تراپی دارد، به وسیله ویال مواد مورد نظر هیدروژن تراپی به پوست سر و ساقه مو انتقال داده می شود. برای رسیدن به نتیجه بهتر و بازدهی خوب هیدروژن تراپی نیاز است که تعداد جلسات تخصصی درمان را به صورت کامل انجام دهید.

یکی دیگر از مواردی که بخاطر آن هیدروژن تراپی انجام می شود، افزایش دوام رنگ، کراتینه و مش است. چرا که با اجرای هیدروژن تراپی، احیا کوتیکول مو صورت می گیرد و باعث می شود بافت مو محکم تر شود.

  ۴- اوزون تراپی مو

اوزون یک ترکیب تشکیل شده از اکسیژن می باشد که برای مو بسیار حیاتی و با ارزش است. مشکلات عدیده موجود در مو از شکنندگی، وز بودن، ریزش مو و … می تواند ناشی از عدم دسترسی به این ترکیب باشد. به همین خاطر یکی از روش های تراپی جدید مو، اوزون تراپی می باشد که با دستگاه مخصوص اوزون تراپی انجام می شود و مشکلات و آسیب های موجود در مو را تا حد زیادی بر طرف می کند.

اوزون را به عنوان یک گاز بسیار موثر در پاکسازی پوست سر می شناسند و آن را معجزه ای برای تقویت مو می دانند. برای انجام اوزون تراپی محدودیت سنی و جنسی وجود ندارد و چه آقایان و چه بانوان می توانند این تراپی مو را انجام دهند.

تعداد جلسات اجرای اوزون تراپی بستگی به مشکل موجود در موی فرد دارد و با توجه به نوع مشکل و میزان حاد بودن آن، جلسات اوزون تراپی متفاوت خواهد بود. هر چند که اوزون تراپی علاوه بر برطرف کردن مشکل اصلی ایجاد شده در موی شما، باعث تقویت موی سر در زمینه های دیگر هم می شود. اگر فردی برای ریزش مو اوزون تراپی را انجام می دهد، در کنار کاهش ریزش مو، ظاهر و درخشندگی مو نیز بیشتر می شود.

  ۵- بوتاکس تراپی

امروزه واژه بوتاکس در همه جا و برای رفع مشکلات مختلف شنیده می شود. اما می توان گفت این یک اسم کلی است و نوع بوتاکس استفاده شده برای پوست و مو کاملا متفاوت می باشد. در زمینه های دیگر نیز همینطور است و بوتاکس استفاده شده برای هر درمان متفاوت می باشد. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که در بوتاکس تراپی خبری از وجود سم بوتولیزم نمی باشد.

روش اجرای بوتاکس تراپی به این شکل است که منافذ موجود در ساقه مو توسط مواد مخصوص پر می شود. این مواد شامل مواردی هستند که مو دچار کمبود آنها شده است و درواقع مواد مغزی مورد نیاز مو است. زمانی که منافذ ساقه مو به طور کامل پر می شود، ظاهر آن درخشان و شفاف می شود و همچنین صافی و انعطاف پذیری مو افزایش پیدا می کند.

در بوتاکس تراپی، بعد از شستشوی کامل موها، مواد مخصوص بوتاکس به ریشه و ساقه مو ماساژ داده می شود. نحوه ماساژ و رسیدن این مواد به سطح تمام موها، در اثر گذاری بوتاکس تراپی بسیار موثر است و به همین دلیل، نیاز است که فرد انجام دهنده دارای تجربه و تخصص خوبی باشد. پس از انجام ماساژ کامل مواد باید به مو فرصت داده شود تا به خوبی مواد را به خود جذب کند. پس همانطور که می بینید در بوتاکس تراپی مو، خبری از تزریق مواد به پوست سر نمی باشد.

سخن پایانی

روش های مختلف تراپی مو، روش های درمانی هستند که انجام آنها باعث حفظ سلامتی و زیبایی موی شما می شود. این روش ها به مو کمک می کنند که آسیب های بوجود آمده بر اثر رنگ کردن مو، استفاده از مواد شیمیایی و … برطرف شود و شادابی مو به آن بازگردانده شود.

درست است که تمام روش ها بسیار مفید و کاربردی هستند، اما شما باید ابتدا تشخیص دهید ریشه مشکلات موی شما در کمبود چه عاملی هست و کدام یک از تراپی های مو، تاثیر بسیار بیشتری بر رفع مشکلات موی سر شما دارد. پس اینکه پروتئین تراپی روی سر فردی بسیار خوب جواب داده است، روی سر فرد دیگری هم نتیجه کاملی داشته باشد، تضمینی نیست.

مورد بعدی بحث هزینه است که باعث می شود، تاکید کنیم حتما روش و نوع تراپی مناسب مشکل را توسط متخصص انتخاب کنید. چرا که هزینه روش های تراپی بالا می باشد و اگر روشی را انجام دهید و به نتیجه نرسید، هزینه و وقت شما از دست رفته است.

هر کدام از روش ها و انواع تراپی مو را می توانید در آرایشگاه های مجهز به تجهیزات مورد نیاز انجام دهید. برای یافتن آرایشگاه زنانه و سالن های زیبایی در اندیشه و شهریار کلیک کنید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید