جستجوی پیشرفته

چگونه صلاحیت مشاوران املاک را تشخیص دهیم؟

در این مقاله قصد داریم به شما عزیزان توضیح دهیم که نحوه تشخیص صلاحیت مشاوران املاک چگونه است ، پس با ما همراه باشید.

با احترام به تمام مشاغل و حرفه ها در هر زمینه ای، افراد سود جویی وجود دارند که ممکن است تحت پوشش آن صنف یا مجموعه فعالیت کنند اما تعهد اخلاقی خود را به خوبی رعایت نکنند و یا ممکن است اصلا مورد تایید آن صنف نباشند و از مدارک جعلی بهره ببرند. این مورد در زمینه بنگاه املاک و مشاورین املاک نیز بسیار زیاد وجود دارد و بخاطر درآمد بالایی که در نقل و انتقال ملک به مشاور می رسد، شاید نسبت به خیلی مشاغل دیگر نیز، بیشتر هم باشند.

بنابراین باید با بررسی جوانب و معیارهایی از افتادن در دام این افراد جلوگیری کنید. همانطور که رئیس اتحادیه مشاورین املاک نیز در گفتگویی اعلام کرد که اطمینان صد در صدی نسبت به بنگاه های املاک و معاملاتی وجود ندارد و باید مردم در این زمینه هوشیارتر عمل کنند. در این مطلب به یک سری نکات و جزییات می پردازیم تا هم مشخصات مشاوران املاک تایید شده دار بفهمیم و هم در بستن قرارداد توجه بیشتری داشته باشیم.

تشخیص صلاحیت مشاوران املاک

نحوه تشخیص صلاحیت مشاوران املاک

ابتدا باید بدانیم قرار است  یک مشاور املاک برای ما چه کاری انجام دهد. این مورد خود کمک می کند که در مسیر اجرای قرارداد و امور مربوط به مشاور املاک تشخیص دهیم که کار خودش را به درستی انجام داده است یا خیر؟ به زبان ساده یک مشاور املاک فردی است که با بررسی مدارک ملک و مدارک دو طرف معامله، مشخص می کند که چه مشکلاتی در مورد ملک و معامله وجود دارد یا نه، معامله قابل انجام است.

بنابراین مواردی مانند فروش زمین کشاورزی به جای زمین مسکونی، فروش ملک مسکونی به عنوان تجاری و …. را باید یک مشاور املاک خوب و با تجربه به درستی تشخیص دهد. همچنین تسلط بر قانون و مواد گوناگون آن در زمینه های مختلف از جمله واگذاری ملک تحت اختیار ورثه که باید دارای چه شرایطی باشد. پس میبینیم که نقش بسیار مهمی دارد و باید حواسمان جمع باشد که به چه مشاور املاکی مراجعه می کنیم.

 متاسفانه گاهی بعضی مشاورین املاک در فروش ملک هایی که دارای مشکل حقوقی هستند همکاری می کنند و خریدار بی خبر از همه جا در دام قرار دادی امضا شده، پول هنگفتی را پرداخت می کند.

همچنین بخوانید : فهرست مشاورین املاک در اندیشه

اطمینان از پروانه کسب مشاور املاک

موردی که وجود دارد و می شود کمی به آن استناد کرد، پروانه کسب معتبر یک مشاور املاک می باشد. این پروانه کسب به راحتی به کسی داده نمی شود و فرد برای دریافت آن باید مراحل مهمی را طی کند. استعلامات مختلف قضایی و انتظامی و گذراندن دوره های آموزشی از جمله این مراحل می باشد. با این حال این یک مدرک کسب شده بر اساس توانایی و سلامت فرد در گذشته است. پس فقط یک قدم اولیه به حساب می آید و نمی شود صداقت در عملکرد فرد را نیز با این مدرک تایید کرد و از آن متوجه صلاحیت مشاور املاک شد.

انجام پرس و جوی محلی و تحقیق میدانی

شغل مشاور املاک موردی نیست که شما یک روزه بیایید و یک روزه بروید. معمولا افراد حاضر در محل، مغازه داران و کسانی که در آنجا زندگی می کنند گاهی می توانند اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهند که هیچ مدرک و سندی آنها را به شما نمی دهد.

چرا که شغل مشاور املاک بخاطر نوع فعالیتی که دارد به اکثر ساختمان ها و  کوچه های اطراف رفت و آمد دارد و برای اجاره و خرید و فروش با مردم آن محل در تعامل می باشد. پس سابقه آن مشاور املاکی کمک خوبی به شما خواهد کرد. در ادامه بحث تشخیص صلاحیت مشاوران املاک به بحث مدارک قبل از امضا قرار داد خواهیم پرداخت ، پس با ما همراه باشید.

مشاهده تمام مدارک قبل از امضاء قرارداد

اگر یک مشاور املاکی دارای صلاحیت کافی باشد و در زمینه کار خود صادق و درستکار باشد، در مرحله اول تمام مدارک ملک را با دقت بررسی می کند و تمام استعلامات و هزینه های جانبی آن را پیگیر می شود و اگر به مرحله قرارداد رسید باید تمام این مدارک را یکی به یکی به شما نشان دهد و برای شما در مورد همه مسائل به صورت واضح و شفاف توضیح دهد.

در این شرایط مشاور املاک با آرامش به شما فرصت می دهد تمام بندهای سند و قول نامه را کامل بخوانید و مدارک شناسایی فروشنده را نیز به صورت کامل برای مشاهده و تطبیق دادن با مشخصات ذکر شده در سند به شما ارائه می کند. اگر احساس کردید مشاور املاکی به صورت عجولانه رفتار می کند و در ارائه هر مورد از این مدارک سهل انگاری می کند و هی بحث را به مسئله دیگری می کشاند، حساس شوید و محتاط تر عمل کنید.

نکته کمکی : گاهی در این موارد می توانید برای دیدن عکس العمل مشاور املاک بگویید، کمی در زمینه مسائل قرارداد بی اطلاع هستید و از فردی از آشنایان در خواست کرده اید که برای بررسی مراجعه کند. اگر با آرامش و خونسردی استقبال کردند که چه بهتر اما اگر دیدید که به صورت هول و شتاب زده می خواهند قرارداد بسته شود، باز هم باید نسبت به شرایط حساس باشید. در ادامه تشخیص صلاحیت مشاوران املاک در مورد نحوه دریافت کد رهگیری پس از ثبت معامله صحبت خواهیم کرد ، پس با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید : نکات مهم حین قولنامه کردن خانه چیست؟

دریافت کد رهگیری پس از ثبت معامله

دریافت کد رهگیری پس از ثبت معامله

در زمان عقد قرارداد تاکید داشته باشید که باید کد رهگیری را دریافت کنید و به آن برای انجام اموری مانند دریافت پلاک یا وام نیاز دارید. اگر در این مرحله مشاور املاک شروع به توضیحات کلی کرد که شما را از گرفتن کد رهگیری منصرف کند و دریافت کد رهگیری را ضروری ندانست و آن را بی اهمیت قلمداد کرد، به او شک کنید و در زمینه انجام معامله محتاط شوید.

چرا که گاهی ممکن است از اتحادیه مشاوران املاک مجوز را دریافت نکرده باشد و برای ثبت اطلاعات مسکن به سیستم دسترسی ندارد. گاهی نیز بخاطر داشتن مشکل و مورد حقوقی در ملک مورد نظر، مایل به ثبت آن در سیستم معاملات مسکن نیستند. پس به این مورد نیز توجه داشته باشید.

البته در همین جا که به کد رهگیری اشاره شد، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که با ثبت در این سامانه و دریافت کد رهگیری، ملک مورد نظر برای تمام املاکی های کشور ثبت می شود و دیگر در هیچ جایی امکان معامله مجدد آن وجود نخواهد داشت و از سمت کسی امکان کلاه برداری پیش نمی آید. پس درست است که هزینه جانبی را شما متحمل می شوید اما از نظر آسایش و ایجاد خیالی راحت ارزش دارد.

پیگیری از سامانه ثبت معاملات و مستغلات کشور

یکی دیگر از مسیرهایی که می تواند به شما کمک کند تا از وضعیت مشاور املاک مورد نظر مطمئن شوید مراجعه به سایت ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور با آدرس اینترنتی www.iranamlaak.ir می‌باشد. زمانی که وارد سایت شدید در بخش جستجو می‌توانید وضعیت مشاورین املاک مجاز را بررسی کنید و متوجه شوید که آیا دفتر املاکی که شما به آن مراجعه کرده‌اید دارای مجوز می‌باشد یا نه که در این صورت باید از انجام معامله در آن دفتر منصرف شوید.

عدم صحت مدارک

درست است که مشاورین املاک هزینه خوبی را از انتقال ملک دریافت می کنند اما باید بدانید در صورتی که مدارک توسط یک مشاور املاک تایید شود و خریدار آن را امضا کند و بعد از مدتی معلوم شود که مدارک دارای صحت کامل نیست و مشکل دار هستند، می توانید از مشاور املاک شکایت کنید و با طی کردن مسیر قانونی خسارت دریافت کنید. چرا که مشاور املاک پول و هزینه ای را که دریافت می کند، بخاطر بررسی قانونی و کامل مشخصات و مدارک می باشد که از عهده خریدار خارج است. پس اگر این مورد هم مشکلی داشته باشد که چه کار مفیدی انجام داده است؟

جمع بندی

در انجام معاملات ملک و یا هر معامله ای که بحث حقوقی مطرح است و باید هزینه زیادی جابجا شود، بهتر است خیلی صبور و آرام پیش بروید. تمام مدارک را خودتان با جزییات بررسی کنید. در زمان خرید و قرارداد دوست یا شخصی که در این زمینه تخصص بیشتری دارد را به همراه داشته باشید، چرا که در یک جمع زیاد از فروشنده و مشاور املاک ممکن است شما به تنهایی حضور داشته باشید و تحت تاثیر صحبت‌ها قرار بگیرید.

مواردی را که گفته شد به صورت دقیق بررسی کنید از جمله پروانه کسب، مشاهده مدارک ملک و مدارک شناسایی فروشنده، دریافت کد رهگیری و …. همچنین در یک تحقیق میدانی از افراد محل و مراجعه به سایت گفته شده وضعیت مشاور املاکی که قرار است قرار داد در آنجا تنظیم شود را بررسی کنید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید