جستجوی پیشرفته

چرا مشاورین املاک از معاملات حذف شدنی نیستند؟

در زمینه‌ های مختلف با تغییر سیستم ها و به وجود آمدن روش های جدید خیلی از عوامل و واسطه ها حذف شدند، مثلا با بوجود آمدن سایت های خرید و فروش وسایل دست دوم، عملا سمساری ها از فرآیند خارج شدند و خریدار به صورت مستقیم از فروشنده کالا را تهیه می کند. اما در زمینه املاک این اتفاق هنوز رخ نداده است و برای انجام معاملات و اجاره و رهن، حضور مشاوران املاک الزامی می باشد. حالا سوالی که برای خیلی از افراد مطرح است این است که چرا مشاورین املاک از معاملات حذف شدنی نیستند؟

این اتفاق دارای چندین و چند عامل می باشد که بخشی از آن بخاطر شرایط مالی و درآمد بالای این شغل است و بخش دیگر آن مربوط به شرایط قوانین می‌شود. چرا که ممکن است در توافق دو نفر، بدون بررسی یک مشاور، کلاه برداری هایی اتفاق بیافتد. از این رو برای مشخص شدن کامل این مسئله، در این مطلب به صورت کلی دلیل حضور مشاورین املاک و عدم امکان حذف آن ها را بررسی می‌کنیم.

مشاورین املاک

بستر جامعه آیا دارای شرایط حذف مشاورین املاک می باشد؟

اولین مسئله برای حذف یک سیستم قدیمی و بوجود آوردن سیستم جدید، مربوط به بستر و شرایط جامعه می شود. در کشورهای پیشرفته بخاطر ثبت درست املاک و اطلاعات دقیق و به روز آنها در سامانه های مختلف، خریدار یا مستاجر به راحتی می تواند مشخصات مالک را بررسی کند و فرآیند خرید یا اجاره را انجام دهد. به طور مثال در کشورهای انگلیس و آمریکا فرآیند قدیمی کامل حذف شده است و تمام  واگذاری ها یا اجاره کردن ها توسط سایت های آنلاین صورت می گیرد.

از معروف ترین این سایت ها می توان به مواردی مانند Zillow یا Trulia اشاره کرد. اما چرا در کشور ما با وجود کلی سایت معرفی ملک و قیمت گذاری، امکان انجام خرید یا اجاره به صورت مستقیم نمی باشد؟ این اتفاق را بهتر است از دو وجه مورد بررسی قرار دهیم :

  • فناوری و تکنولوژی خرید و فروش و اجاره ملک : از این نظر در جامعه ما نیز مانند سایر کشورهای دنیا امکانات اینترنت و سایت های معتبر وجود دارد و همانطور که امکان خرید سایر وسایل و تجهیزات از طریق بستر اینترنت فراهم است، برای خرید و فروش و اجاره ملک نیز می تواند فراهم باشد.
  • سامانه ای با ثبت دقیق املاک و شناسنامه آنها : این موردی است که در کشور ما با مشکل روبرو است. چرا که هنوز خیلی از افراد و مالکین در این زمینه تلاشی نکرده اند و هیچ علاقه ای به تغییر شرایط ندارند. وقتی بخش عظیمی از صاحبان ملک، افراد میان سال و یا پا به سن گذاشته هستند، تمایلی به تکنولوژی ندارند و از 20 سال پیش خانه خود را به یک مشاور املاک سپرده اند و هر ساله همان مسیر تکرار می شود. پس اولین کاری که در این زمینه باید انجام شود، جمع بندی اطلاعات املاک و ثبت سامانه این مشخصات است.

همانطور که دیدیم در زمینه بستر جامعه برای پایه ریزی حذف مشاورین املاک از معاملات با یک مشکل بسیار بزرگ روبرو هستیم که بعید است در شرایط کنونی و به این زودی این مشکل حل شود. اما چرا این اتفاق با اینکه سالها از شروع آن می گذرد همچنان انجام نشده است. در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شما عزیزان می توانید جهت مشاهده کامل فهرست مشاور املاک در اندیشه و شهریار اینجا کلیک کنید

چرا فرآیند ثبت و شناسنامه سازی املاک در سامانه به کندی انجام می گیرد؟

یک اتفاق عجیب دقیقا همین مورد است. شما باید ملک را ثبت سامانه کنید، اطلاعات را بارگذاری کنید و در انتها سایت را برای عموم که تقاضای اجاره یا خرید دارند باز بگذارید. اما این فرآیند را چه کسی باید انجام دهد. خود صاحبان ملک که بخاطر مواردی چون مالیات و مواردی از این دست در خیلی مواقع قراردادهای اجاره را نیز ثبت رسمی نمی کنند و به یک برگه املاک اکتفا می کنند.

می ماند مشاورین املاک که به ثبت این موارد بپردازند. مشاورین املاک هم راه درآمدشان از این قراردادهای سنتی است و نمی خواهند نان خود را به اصطلاح آجر کنند. پس این می شود که اگر سالهای سال هم بگذرد همچنان، سیستم جامع و مرجعی برای املاک در کشور ما وجود نخواهد داشت. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد که چرا مشاورین املاک از معاملات حذف شدنی نیستند. پس با ما همراه باشید.

اجاره خانه

آیا پیشرفت تکنولوژی و فناوری به مرحله بالاتر می تواند تغییری ایجاد کند؟

اگر از این دید نگاه کنیم که فناوری امکان ارتباط مستقیم فروشنده و خریدار ملک را آسان تر می کند که در شرایط کنونی هم این اتفاق افتاده است و از طریق گزینه اجاره خانه در سایت دیوار یا خرید خانه در سایت دیوار، شما می توانید به صورت مستقیم این ارتباط را برقرار کنید. اما مشکل در مرحله بعد از این ارتباط است. دقیقا جایی که خریدار و فروشنده به توافق رسیده اند و هر دو راضی اما باید برای ثبت قرارداد به یک آژانس املاک مراجعه کنند و هزینه ای را بابت ثبت به مشاورین املاک بپردازند.

این قسمت ماجرا با پیشرفت بیشتر تکنولوژی هم بعید است دچار تغییر بزرگ و مشخصی شود. در بعضی موارد که اصلا خود مشاور املاک ملک را در سایت قرار می دهد و شما  حتی نمی توانید به صورت مستقیم با مالک در ارتباط باشید.

این مشکلات باعث شده است که تنها عرضه و تقاضا در قیمت ملک و هزینه اجاره تاثیر گذار نباشد، بلکه عامل سومی مانند دلالان یا مشاورین املاک تاثیر زیادی در تغییرات قیمت ملک داشته باشند.

همچنین بخوانید : چگونه صلاحیت مشاورین املاک را تشخیص دهیم؟

  •  قانون نمی‌گذارد مشاوران املاک حذف شوند

شاید بهتر باشد از کمی بالاتر و با دقت بیشتری به این مسئله توجه کنیم. اینکه این قدرت مشاورین املاک از کجا نشات می گیرد؟ مسئله مهم دقیقا همین است. جایی که شما خریدار هستی و مالک در روبروی شما قرار دارد، اما بخاطر قدرت قانونی که مشاورین املاک دارند شما دو نفر باید شخصا به یک آژانس املاک مراجعه کنید و از یک مشاور املاک بخواهید تاییدی بر معامله شما باشد. اینجاست که می شود گفت قانون نیز در کنار مشاورین املاک است و یک مانع دیگر برای این مسئله که چرا مشاورین املاک از معاملات حذف شدنی نیستند.

موازی کاری که در برگ سبز و سند دفترخانه ای سال ها وجود داشت و قانون به سختی توانست این مسئله را مدیریت کند و تکلیف آن را روشن کند شامل وضع حال مشاورین املاک و دفترخانه ها هم می شود. جایی که چند بار موضوعی تحت عنوان محدود کردن مشاورین املاک در زمینه تنظیم قرارداد و قول نامه مطرح شد، که چه الزامی دارد وقتی سند نهایی در دفتر خانه ثبت می شود این مراحل طی شود. با این حال در این زمینه نیاز به شفافیت و قاطعیت بیشتری در تصمیم گیری است تا شرایط از سر در گمی و موازی کاری خارج شود.

  • افراد شاغل در جامعه مشاورین املاک

یکی از مشکلات دیگری که  نمی شود به صورت یک باره و ناگهانی حذف مشاورین املاک و آژانس های املاک را در نظر گرفت، بحث یک شاخه شغلی وسیع است که جامعه هدف بزرگی را پوشش می دهد. اگر این صنف تغییر کند و یا قرار به حذف آن باشد، تعداد زیادی از کار خود بی کار می شوند و وضعیت نابسامانی شکل می گیرد.

در این مورد بهتر است با یک مدیریت درست و آوردن آژانس های املاک تحت موسساتی که به ساماندهی املاک کمک می کنند، کم کم و به صورت مرحله ای آن را محدود کرد و در قدم اول از افزایش آن جلوگیری کرد تا بتوان با تقویت سامانه ها به کاهش آن اقدام نمود.

همچنین بخوانید : نکات مهم حین قولنامه کردن خانه چیست؟

جمع بندی

در این مطلب به صورت کلی و با دید جامعی به مشکل موجود بین خریدار و فروشنده یا مستاجر و مالک پرداختیم. مشکلی که هر دو طرف در آن متضرر هستند و در شرایط اقتصادی کنونی که برای هم مالک و هم خریدار، مبلغ و هزینه بسیار با ارزش است، باید درصدی نیز به مشاورین املاک پرداخت کنند.

مسئله آنجایی جالب می شود که خریدار و فروشنده خود همدیگر را از سایت ها پیدا کرده اند، خودشان با هم به توافق رسیده اند ولی در نهایت باید یک هزینه جانبی دیگر انجام دهند. بنابراین حالا که امکان مهار تورم برای جامعه وجود ندارد، حداقل شرایط باید به گونه ای مدیریت شود که به سمت کاهش هزینه های اعمالی بدون تاثیر در نتیجه نهایی برود. چرا که این درصد و هزینه مشاورین املاک تاثیری در نتیجه خرید و فروش نخواهد داشت.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید