جستجوی پیشرفته

دکور آرایشگاه زنانه باید چگونه باشد؟

یکی از محیط‌هایی که در شرایط کنونی ساعات زیادی از وقت افراد در آن سپری ‌می شود، آرایشگاه های زنانه می باشد. این آرایشگاه ها با ارائه خدمات بسیار زیادی در زمینه زیبایی و سلامت، نه تنها موجبات آرامش و شادی را برای بانوان فراهم می کنند که تاثیر زیادی در سلامتی روان و پوست و مو هم دارند. البته باید در نظر گرفت که ما در مورد آرایشگاه های استاندارد با رعایت معیارهای جهانی به صورت حرفه ای، صحبت می کنیم. اما در این مطلب به بعد فنی و کارایی آرایشگاه کاری نداریم و تمرکز ما روی طراحی و دیزاین داخلی آرایشگاه می باشد. جایی که قرار است افراد چه در زمان انتظار چه در زمانی که نوبت آنها است، انرژی خوبی دریافت کنند و حس آرامش به مشتری انتقال داده شود و در کنار توانایی حرفه ای آرایشگر، دکور و طراحی نیز عاملی باشد برای اینکه مشتری دفعات بعدی هم به این آرایشگاه مراجعه کند. شما نیز اگر یک آرایشگر موفق هستید و می‌خواهید آرایشگاه خود را باز سازی کنید یا به عنوان یک شخص که می‌خواهد برای اولین بار آرایشگاه زنانه راه اندازی کند بهتر است بدانید که دکور آرایشگاه زنانه باید چگونه باشد.

تقسیم بندی فضای آرایشگاه زنانه

در اولین دسته بندی یک آرایشگاه زنانه یا یک سالن زیبایی به دو قسمت کاملا متفاوت از نظر کاربردی تقسیم می شود. در یک بخش امور درخواست ها رزرو نوبت ها، انتظارها، مشاوره و پاسخ گویی انجام می گیرد که به قسمت مدیریت و کارکنان بخش پذیرش مشرف است و در قسمت دوم امور مربوط به زیبایی و آرایشی صورت می گیرد.

خود بخش آرایشی و زیبایی به چند قسمت تقسیم می شود که بستگی به نوع فعالیت و فضای آرایشگاه متفاوت می باشد. مهمترین بخش ها در یک آرایشگاه زنانه شامل موارد زیر می شوند :

  • فضای نشیمن یا سالن انتظار مشتری
  • فضای میکاپ
  • واحد ارائه خدمات مو و پوست
  • واحد ارائه خدمات ناخن، پدیکور و مانیکور
  • اتاق ماساژ

همچنین برای تجهیزات نیز مهمترین مواردی که باید در ذهن داشته باشید شامل : میز و صندلی های مدیریت و پذیرش، مبلمان انتظار، آینه ها ، کمد ، تخت ماساژ، صندلی های مخصوص خدمات مختلف از جمله ناخن و سر شویی، می باشد.

سبک دکوراسیون داخلی آرایشگاه

از آن مواردی است که باید در همان ابتدا آن را مشخص کنید و سبک تعیین شده را نقشه مسیر ادامه امور طراحی قرار دهید. این باعث می شود که کمک زیادی به شما در زمینه انتخاب متریال، نوع طراحی و نور و روشنایی شود. سبک طراحی  در محیط آرایشگاه های زنانه متفاوت است اما عمده ترین این سبک ها شامل مواردی چون سبک مدرن، سبک کلاسیک و سبک لوکس می باشد. در سبک های لوکس وسایل و دکور بیشتر به سمت تجملاتی و پر زرق و برق می رود و در سبک مدرن بیشتر به نکات طراحی ترکیب رنگ ها و چیدمان دقت می شود.

اندازه و فضای سالن آرایشگاه چقدر است؟

اولین و مهمترین عامل فضا و متراژی است که شما برای راه اندازی یا بازسازی آرایشگاه خود در اختیار دارید. این فضا از چند جهت روی طراحی تاثیر گذار است. مثلا اگر متراژ محدود باشد شما باید به گونه‌ای طراحی و چیدمان را انجام دهید که چند بخش را در یک صندلی آرایشگاه یا واحد، مدیریت کنید. از طرفی اگر متراژ بسیار وسیع باشد، در زمان باز سازی، طراحی و دیزاین باید مدیریت مالی خوبی را انجام دهید که در نیمه کار به دلیل هزینه زیاد متریال خریداری، به مشکل مالی برخورد نکنید.

با در نظر گرفتن این موارد، شما ابتدا فضای آرایشگاه و سالن خود را پارتیشن بندی کنید و قسمت‌های مختلف را از یکدیگر جدا کنید. این به شما کمک می کند که تصور بهتری از هر قسمت در ذهن خود داشته باشید.

برای مشاهده آرایشگاه زنانه در منطقه اندیشه و شهریار کلیک کنید

اصول مهم طراحی آرایشگاه زنانه

حالا که با فضای کلی آرایشگاه و تقسیم بندی آن آشنا شدیم، باید بدانیم که رعایت چه اصولی در طراحی و چیدمان آرایشگاه زنانه اولویت می‌باشد. در اینجا بعضی از این موارد را با هم مرور می کنیم :

راحتی و آرامش : خانم ها می دانند که مدت زمان حضور در آرایشگاه با توجه به سفارشاتی که دارند، معمولا طولانی و چند ساعته است. برای همین دوست دارند در محیطی بمانند که به دور از حاشیه و تنش، احساس راحتی و آرامش داشته باشند و فضای آرایشگاه انرژی خوبی به آنها منتقل کند. از فضای انتظار گرفته تا صندلی های آرایشگاه، تهویه هوا و .. همه باید باعث ایجاد حس خوب در مشتری شود.

تناسب رنگ ها : درست است که بعضی رنگ ها در لحظه بسیار زیبا و قشنگ هستند و آدم را محو خود می کنند، با این حال باید توجه داشته باشید که قرار گیری به مدت طولانی در معرض این رنگ های تند، خستگی و تحریک پذیری عصبی می شود. بنابر این سعی کنید در کنار استفاده از رنگ های متنوع، هارمونی و تناسب بین آنها را رعایت کنید و سعی کنید میزان کنتراست را در محیط کاهش دهید.

جذابیت فضای داخلی و چیدمان : موردی که شاید از دو اصل قبلی مهم تر هم باشد، چرا که در بدو ورود، اولین مورد جذابیت فضای داخلی، سالن مدیریت و سالن کار است. گاهی دیده شده است که مراجعه کنندگان به آرایشگاهی با دیدن همان فضای دکور و صندلی بدون اینکه از توانایی آرایشگر آگاه شوند، از سالن خارج شده و قید آن آرایشگاه را زده اند. چه بخواهیم قبول کنیم چه نه، در عصر کنونی ظاهر هر چیز بسیار مهم است. پس اصل شکیل بودن و جذاب بودن را در طراحی آرایشگاه خود لحاظ کنید.

ایجاد فضای شاد در طراحی : قرار نیست خیلی فضا را رنگارنگ و شهر بازی گونه درست کنید، گاهی یک حاشیه بنفش و یا صورتی در روی میزها و دیوارها، یا یک نور مخفی در همین رنگ ها کلی حس بهتری به مراجعه کننده می دهد. از طراحان حرفه ای و روانشناسان رنگ در این زمینه کمک بگیرید و قبل از اجرا تصاویر کار را از آنها بخواهید. مطمئنا خودتان با نگاه به این تصاویر اولیه می بینید که می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید یا مورد تایید نیست و رد می کنید.

سبک مشخص در طراحی : بعضی دوستان ایجاد تنوع و استفاده از ترکیب رنگ ها و طراحی های داخلی مانند چیدمان را با چند سبکی کردن کار اشتباه می گیرند. اصلی که باید رعایت شود این است که شما یک سبک اولیه مشخص کنید و تمام فضا را با قرار دادن آن سبک به عنوان پایه و اساس، طراحی و چیدمان کنید. اگر قرار است سبک شما مدرن باشد، یک میز کلاسیک برای پیشخوان و یا قسمت پذیرش شما کاملا در چشم خواهد بود.

نظم و هماهنگی در چیدمان : نمی گوییم خود را درگیر وسواس تقارن کنید. اما به گونه ای وسایل را بچینید و که مانند تدوین یک فیلم کاملا مرتب و مرتبط به هم باشند و یک باره پرش نخورد از چیزی به چیز دیگر، یا مسیر تردد در میان سالن نا گاه با بن بست و یا گوشه یک میز مسدود باشد. این وسایل همچنین باید با دیوار کاری ها، گچ بری ها و … هماهنگ باشد و همان اصل سبک در مجموع رعایت شده باشد.

این اصول مهمترین ها هستند که برای انجام هر کدام نیاز به توجه به جزییات در زمینه ساخت دکور، رنگ دکور و نور پردازی می باشد.

نور پردازی در دکور آرایشگاه زنانه

از آن دست عواملی است که دست شما به عنوان مدیریت آرایشگاه برای تغییر باز است. چرا که اگر بعد از مدتی دیدید متناسب با فضا نیست و یا مخالفان زیادی دارد و از این دست مشکلات آن را تغییر دهید. با این حال هزینه همین تغییر رنگ پخش کننده های نور خودش کم عددی نیست. پس بهتر است در همان مرحله اول به یک رنگ بندی نور حرفه ای و قابل قبول دست پیدا کنید که نیاز به هزینه ثانویه و مجدد نباشد.

هرچه بیشتر از نور مخفی ها و نور های جانبی استفاده کنید بهتر است چرا که نور های مستقیم از لامپ های بسیار قوی به مدت طولانی در چشم نیست. این نورهای مخفی در کنار ایجاد زیبایی باعث می شود چهره ها واضح تر و بشاش تر باشند و جزییات دستان توانمند آرایشگر در آینه برای مشتری بهتر نمود پیدا کنند.

متریال و مواد مورد استفاده برای دکور آرایشگاه زنانه

یکی از مواردی که چالش زیادی را برای سالن داران و آرایشگران ایجاد می کند انتخاب متریال چه از نظر نوع و جنس و چه از نظر طراحی و رنگ است. واقعاً هم چالش سختی است چرا که هزینه ها بسیار بالاست و کوچکترین اشتباهی ممکن است برای شما دردسرهای زیادی ایجاد کند. اینجاست که باز هم به حرف قبل و اصل انتخاب سبک بر می گردیم. شما اگر سبک طراحی خود را انتخاب کرده باشید، حداقل بازه انتخابی خود را دسته بندی و محدود کرده اید. این کمک می کند تا راحت تر انتخاب کنید. اما همچنان طراح حرفه ای را کنار خود داشته باشید.

تهویه هوا و سیستم گرمایش و سرمایش

در کنار تمام هزینه های طراحی که می کنید برای طراحی دکور آرایشگاه زنانه به این نکته توجه داشته باشید که به خوبی باید هوای سالن تهویه شود و سیستم های خنک کننده و گرمایشی به خوبی عمل کنند و خبری از باد مستقیم هم نباشد، چرا که در زمان انجام موارد مربوط به مو، مژه و صورت باعث اختلال در کار آرایشگر می شود.

فضاهای کارهای تخصصی مانند مانیکور و پدیکور را استاندارد در نظر بگیرید

اکثر امور آرایشگاه زنانه نیاز به ایجاد موقعیت بدنی مناسب برای مشتری دارد تا به راحتی مدت زیادی را در اختیار آرایشگر قرار بگیرد. برای همین منظور باید صندلی و نیمکت مورد نظر با فضای مناسب در نظر گرفته شود تا مشکلی برای تحرک آرایشگر و همچنین راحتی مراجعه کننده به وجود نیاید.

بهتر است برای ایجاد فضای مناسب کار آرایشگرها فاصله حداقل ۱ تا ۱٫۲ متر را در نظر بگیرید.

طراحی دکوراسیون اتاق ماساژ در آرایشگاه زنانه

در سالن های زیبایی و آرایشگاه های وسیع و بزرگتر، در کنار موارد زیبایی امور سلامتی و آرامشی مانند ماساژ نیز انجام می شود. البته بعضی آرایشگاه ها نیز اتاق های ماساژ  را به صورت دو کاربرده ماساژ و اپیلاسیون طراحی می کنند، چرا که تا حدود زیادی به یکدیگر مشابه هستند. با این حال در نظر بگیرید که اگر فضای شما محدود است بهتر است یا فرآیند اتاق ماساژ را کنسل کنید یا حداقل با یک پارتیشن از سالن دیگر آن را جدا کنید. همچنین سعی شود که نور پردازی و تهویه در اتاق ماساژ به درستی و به شیوه غیر مستقیم اجرا شود. کمد وسایل و قسمت دوش نیز باید در اتاق ماساژ تعبیه گردد. همچنین  قوانین بهداشتی ایجاد می کند که حتما اتاق ماساژ دارای کف شور باشد.

هزینه دکور و طراحی دکور آرایشگاه زنانه چقدر است؟

از آنجایی که به چندین عامل مختلف بستگی دارد نمی توان برای آن قیمت مشخصی لحاظ کرد. اما بسته به متراژ آرایشگاه، نوع متریال، برند و کیفیت آنها، موقعیت مکانی آرایشگاه که در کدام محل شهر باشد و تعداد میزهای استفاده شده، قیمت تمام شده دکور و طراحی بسیار متفاوت خواهد بود.

یکی از بهترین متریال برای طراحی دکور و فضای داخلی آرایشگاه زنانه ام دی اف و کناف می باشد، این گزینه ها قیمت های مناسب تری دارند و همچنین بخاطر فرآیند اجرا و نصب، قابلیت شخصی سازی و ایجاد طراحی های بسیار متنوع و مختلف را برای سالن دار فراهم می کنند. البته شما با توجه به میزان بودجه خود می توانید نوع و کیفیت ام دی اف و یا کناف را از سطح معمولی تا سطح درجه یک و گران قیمت انتخاب کنید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید