جستجوی پیشرفته

مواد شوینده مورد استفاده در قالیشویی

فرآیند شستن یک چیز مشخص و واضحی است، اما اینکه در قالیشویی ها از چه ماده شوینده ای استفاده می کنند، نکته کلیدی می باشد. خیلی از مشتریان و مصرف کنندگان دوست دارند بدانند آیا مواد شوینده مورد استفاده در قالیشویی ها باعث ایجاد آسیب برای فرش نمی شوند. برای همین مورد در این مطلب به صورت کامل به این موضوع که مواد شوینده مصرفی قالیشویی ها چیست؟ می پردازیم.

از چه مواد شوینده ای در قالیشویی ها استفاده می شود؟

بسته به کیفیت و قیمتی که کارگاه های قالیشویی ارائه می دهند، نوع مواد شوینده استفاده شده نیز متفاوت است و شامل مواردی چون : آب ژاول، پودر رختشویی، شامپو فرش، سدیم و کلر می شود.

اینکه از کدام یک از این مواد برای شستشوی فرش استفاده کنیم، تاثیر بسیار زیادی در تمیزی و نتیجه نهایی دارد. البته بعضا بسته به نوع لک و کثیفی از ترکیب های متفاوتی از مواد شوینده استفاده می کنند که بر اساس تجربه و دانش یک کارگاه قالیشویی می باشد.

همچنین اگر نوع فرش رنگ دهنده باشد یا خیر، نوع مواد شوینده نیز متفاوت می شود.

مثلا برای فرش های پنبه ای، پشم و ابریشم از سود سوز آور استفاده می شود که بسیار نتیجه خوبی دارد.

برای انجام رنگبری از سطح فرش نیز از کاهنده هیدرو سولفیت سدیم استفاده می شود که بسیار قوی عمل می کند.

اگر شما بخواهید جلا و روشنایی فرش شما زیاد شود، آن را در کلسیم هیپوکلریت می خوابانند و اگر ریشه ها و قسمت هایی از فرش دچار زردی باشد، محلول مورد استفاده هیپوکلریت سدیم خواهد بود.

در قالیشویی های تمام اتوماتیک و مدرن، سیستم آنالیز جنس و نوع فرش فعال می باشد و بر اساس این آنالیز، مواد شوینده مورد نظر انتخاب می گردند.

برای مشاهده قالیشویی های اندیشه و شهریار کلیک کنید

مواد شوینده مورد استفاده در قالیشویی

انتخاب مواد شوینده متناسب با نوع و جنس فرش

قالیشویی هایی که به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت می کنند، متناسب با نوع و جنس فرش که ماشینی باشد یا دستی، نخی باشید یا پنبه ای و الیافی، نوع متفاوتی از مواد شوینده را استفاده می کنند. البته عامل دیگری نیز بر روی انتخاب ماده شوینده اثر گذار است و آن نوع قالیشویی است که به صورت سنتی، نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک فعالیت می کند. چرا که مانند پودر های دستی و ماشینی مورد استفاده برای لباس، از هر پودری و ماده شوینده ای هم نمی توان در تجهیزات استفاده کرد. مواد شوینده مورد استفاده در قالیشویی باید متناسب با فرش باشد.

یکی از مواردی که در شستشوی سنتی استفاده می شد، پودر های مخصوص قالیشویی بودند که در زمینه از بین بردن لکه های چربی بسیار خوب عمل می کردند اما کیفیت فرش را کاهش می دادند و باعث سفت شدن آن می شدند.

آب و پودر معمولی نیز در روش سنتی استفاده می شود که بعضا موجب زرد شدن ریشه های فرش و قسمت های سفید آن می شود. در روش های جدید همراه شستشو با پودر شوینده معمولی از شستشوی آب ژاول نیز استفاده می شود که زردی مورد نظر در فرش باقی نماند.

در قالیشویی های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک، استفاده از شامپو فرش ها رایج تر می باشد. چرا که هم تمیزی و درخشندگی خوبی ایجاد می کنند و هم کیفیت فرش را کاهش نمی دهند. از طرفی به تجهیزات نیز آسیب وارد نمی کنند. یکی از شامپو فرش های معروف و پر استفاده در این زمینه، شامپو فرش تگزافون آلمان می باشد که متناسب با انواع فرش ها و سطوح است و در قالیشویی های اتوماتیک استفاده می گردد.

قالیشویی ها در کنار شستشوی فرش، خدمات جانبی نیز ارائه می دهند که می توان به استفاده از مواد تثبیت کننده و یا مواد نانو اشاره کرد. این محلول های نانو با آنزیم های متعددی که دارند علاوه بر لکه بری قوی به درخشندگی فرش کمک می کنند.

برای مشاهده لیست تعمیرکار لوازم برقی و خانگی در شهریار و اندیشه کلیک کنید.

مواد شوینده مورد استفاده در قالیشویی برای فرش دستباف

مطمئنا از قیمت و ارزش بالای فرش های دستباف آگاه هستید و می دانید که کوچکترین افت کیفیتی چقدر برای شما مشکل ساز خواهد بود. برای همین در زمینه شستشو و تمیز کردن این فرش ها حساسیت به مراتب بالاتر می باشد. کارگاه های قالیشویی در کنار استفاده از با کیفیت ترین شامپو فرش های موجود، موظف هستند که با استفاده از مواد تثبیت کننده، به حفظ رنگ و زیبایی فرش کمک کنند. همچنین برای رنگ بری فرش های دستباف از محلول هیدرو سولفیت که به عنوان یک کاهنده قوی شناخته می شود استفاده می کنند. نوع ویژه ای از فرش های دستباف، فرش های ابریشمی می باشند که برای شستشوی آنها باید از مواد قلیایی و کلسیم هیپو کلریت استفاده  شود. در کنار این موارد برای تثبیت و احیا،  با دقت بسیار بالا و حساسیت زیاد محلول سدیم هیدرو سولفیت  باید آماده شود. در نهایت برای فرآیند آب کشی فرش، بهتر است از مواد قلیایی یا خنثی استفاده کنید.

مواد شوینده مورد استفاده در قالیشویی برای فرش دستباف

مواد شوینده برای فرش ماشینی

در زمینه فرش های ماشینی دست شما بازتر است و با توجه به نوع الیاف، نخ و پشم بکار رفته می توانید از مواد شوینده متنوعی استفاده کنید. در قالیشویی ها معمولا از پودرهای شوینده و شامپو فرش ها استفاده می کنند.  اگر فرآیند شستشو در قالیشویی سنتی انجام شود، استفاده از پودرها معمول تر است و زمانی که در قالیشویی های اتوماتیک و مدرن انجام می شود، معمولا از شامپو فرش استفاده می کنند. اگر فرآیند شستشو به صورت خشک انجام گیرد که از مواد و محلول های شیمایی جذب شونده استفاده می کنند. در این حالت بعد از ریختن محلول روی سطح فرش، یک برس آن را به سطح مالش می دهد تا تمیزی مورد نظر حاصل گردد.

مواد شوینده مورد استفاده در قالیشویی برای فرش ماشینی

در نظر داشته باشید که برای فرش های ماشینی از مواد شوینده بسیار قوی  و سفید کننده ها که باعث رنگ دادن فرش می شود، استفاده نکنید.

برای مشاهده لیست نقاش ساختمان در شهریار و اندیشه کلیک کنید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید