جستجوی پیشرفته

هزینه سفره عقد

مراسم عروسی و ازدواج دارای مجموعه ای از برنامه ها و تشریفات می باشد که با در کنار هم قرار گرفتن آنها، مراسم به یک جشن پر از هیاهو و شاد تبدیل می شود. بعضی از این تشریفات جزء سنت دیرینه عروسی های ما ایرانیان به حساب می آید و تحت هیچ شرایطی چشم پوشی نمی شود. مثلا شما چه تصمیم به ازدواج آسان داشته باشید چه بخواهید مراسمی متفاوت و پر هزینه برگزار کنید، باید سفره عقد داشته باشید.

حالا این سفره عقد می تواند ساده و جمع و جور باشد یا پر هزینه باشد. بنابراین از آن دسته تشریفات واجبی است که باید در نظر گرفته شود. پس در زمان مدیریت و برنامه ریزی برای برگزاری مراسم، هزینه سفره عقد را باید در نظر بگیرید. اما چند نکته مطرح می شود که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت و شامل مواردی چون، سفر عقد شامل چه مواردی است و چه دسته بندی دارد، هزینه سفره عقد چقدر است و اینکه هزینه سفره عقد بر عهده چه کسی می باشد؟

نوع سفره عقد: از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت اجاره سفره عقد، نوع سفره عقدی است که عروس و داماد انتخاب می کنند. معمولا برای سفره های لوکس و مجلل هزینه بیشتری دریافت می شود.

هزینه سفره عقد در انواع آن

چند نوع سفره عقد داریم؟

سفره عقد می تواند در سه دسته قرار بگیرد و شما در زمان انتخاب و یا حضور در تشریفات عروس هر کدام از آنها را سفارش دهید که شامل : سفره عقد ساده، لاکچری و سنتی می شود.

بسته به میزان هزینه و یا دیدگاهی که دارید می توانید هر کدام از این موارد را انتخاب کنید.

  • سفره عقد ساده

سفرهای عقد ساده شامل همان چیزهای می شود که در اکثر مراسمات می بینیم و یا همان سفره های عقدی که در محضرخانه ها معمولا برپا می کنند تا زمانی که زوجی تصمیم به خواندن عقد اولیه در محضر را دارند محیط زیبایی فراهم باشد. این سفره ها دارای قیمت مناسبی هستند و امکان تهیه آن ها از مزون ها و مراکز تشریفات عروس می باشد.

  • سفره عقد لاکچری

مورد بعدی سفره های عقد لاکچری هستند که توسط شرکت ها و مجموعه های تشریفاتی به صورت خاص ارائه می شوند. این سفره ها همراه با فضای اطراف در اختیار قرار داده می شوند. شما می توانید سفره عقد خود را روی یک قایق گردشگری درخواست بدهید و یا اینکه دسته گل سفره عقد شما از هلند با پرواز آورده شود و از تزیینات اشرافی ایتالیایی در آن سفره استفاده شود. همه و همه باعث افزایش هزینه ها می شود و افرادی هستند که این هزینه ها را پرداخت می کنند.

همچنین بخوانید : باغ تالار مناسب دارای چه ویژگی‌هایی است؟

  • سفره عقد سنتی

همانطور که ازدواج یک سنت و رسم دیرین است، استفاده همزمان نمادهای سنتی در سفره عقد نیز می تواند بسیار خاص و متفاوت باشد. از همین رو خیلی ها دوست دارند از وسایل سنتی مانند کوزه، ظروف قدیمی و خاص، پارچه های مخمل و ترمه، استفاده از طرح های سنتی و … بهره ببرند و سفره عقد خود را با یک طراحی خلاقانه متفاوت کنند.

با این حال هزینه این سفره عقدها در شرایط مختلف بسته به محیط استفاده، وسایل استفاده شده، شرکت ارائه دهنده و تشریفات طراحی کننده، متفاوت می باشد و از قیمت های کم و قابل قبول شروع می شود و به قیمت های میلیونی ختم می شود.

اجزای سفره عقد

سفره عقد از یک پارچه تشکیل شده است که روی زمین یا پایه‌های در نظر گرفته پهن می‌ شود و تمام وسایل سفره عقد روی آن قرار می گیرد. این وسایل همزمان اعتقادات، زندگی، امید و مواردی از این دست را شامل می شود.

معمولا یک جلد قرآن، آینه، شمعدان، آب، گل، تخم مرغ (که البته امروزه به شکل نمادین و خوشه ای می باشد که به رنگ های نقره ای و طلایی تزیین می شوند)، فندق، گردو و بادام (این موارد نیز به صورت‌های نمادین استفاده می شود و بیشتر طراحی و مدل شبیه  به آنها را استفاده می کنند)، نقل، سکه، کاسه عسل و شیرینی و مواردی از این دست در سفره قرار داده می شود.

همچنین بخوانید : راهنمای خرید جهیزیه عروس

هزینه سفره عقد بر عهده ی کیست

هزینه سفره عقد بر عهده چه کسی است ؟

تا اینجا چند مدل سفره را گفتیم و به صورت موردی به اجزای سفره عقد اشاره داشتیم، اما چه کسی باید هزینه اجاره و تزیین سفره عقد را بپردازد؟ این را در ذهن داشته باشید که تقریبا اکثر وسایل و تشریفات اجاره ای و کرایه ای و هزینه بر عروسی با داماد می باشد و عروس هزینه مواردی در حد خرید کت و شلوار داماد و از این دست را می پردازد. پس روال کلی هزینه سفره عقد بر عهده داماد است. مگر اینکه در شهر یا منطقه ای رسم خاصی داشته باشند و یا توافق اولیه ای صورت گرفته شود که پرداخت هزینه سفره عقد متفاوت شود.

با این حال در مراسمات و صحبت اولیه، اعلام می کنند هزینه سفره عقد با داماد است، دلیلی نمی شود که هزینه چندین میلیونی انجام دهد. با تهیه یک سفره ساده اما زیبا که همراه با طراحی خوب است، این مورد را می تواند شخص داماد به خوبی مدیریت کند.

البته گاهی زوج های جوان به دفترخانه های ازدواج و یا محضر مراجعه می کنند. در بیشتر دفترخانه ها، سفره عقدی آماده و متناسب چیده شده است که در زمان جاری شدن خطبه عقد، عروس و داماد همراه با سفره باشند که هزینه چندانی به هزینه محضر اضافه نمی شود و تقریبا همان است. البته اگر شما سفره عقد را نپسندید باید هماهنگی های لازم را انجام دهید، تا اگر موافقت شد، سفره دیگری را اجاره کنید و جایگزین سفره محضر کنید.

گاهی نیز زن و شوهرها یک بار در کنار این سفره، عقد می کنند یک بار دیگر برای شکیل شدن مراسم، از عاقد می خواهند در محل جشن حضور پیدا کند و در کنار سفره عقد متفاوتی که در نظر گرفته اند در حضور تمام مهمانان خطبه عقد را جاری کند.

جمع بندی هزینه سفره عقد

سفره عقد همانطور که گفتیم یک مورد تک قیمتی نیست که حتما نگران هزینه آن باشید، شما می توانید با توجه به برنامه ریزی مالی که برای جشن خود کرده اید از هریک از مدل های سفره عقد، یعنی ساده، لاکچری و سنتی استفاده کنید. در مجموع بدانید که اگر بحث شد که هزینه سفره عقد با چه کسی است؟ شخص داماد باید متقبل شود و آن را برای روز مراسم هماهنگ کند.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید