جستجوی پیشرفته

راهنمای خرید جهیزیه عروس

آمار ازدواج سال به سال در حال کاهش است و دلایل آن بیشتر به بعد اقتصادی بر می گردد. جایی که شرایط به گونه ای پیش می رود که تورم روز به روز قیمت ها را بالا می برد. این برای زوج های جوانی که قصد تشکیل زندگی را دارند بسیار سخت است. با این حال باید از جایی این شرایط را نادیده گرفت و به آرامش روانی و سلامتی روحی خودمان بیشتر اهمیت بدهیم. به همین خاطر در این مطلب سعی داریم با بیان نکاتی به راهنمایی خرید جهیزیه عروس بپردازیم. شاید با در نظر گرفتن تعدادی از نکات، بتوانیم مدیریت بهتری برای خرید جهیزیه داشته باشیم و به زوج های جوان کمکی کرده باشیم.

راهنمای خرید جهیزیه عروس

در ادامه ما به برخی از نکات مهم برای خریدن جهیزیه عروس پرداخته ایم که می توانید آن ها را مطالعه کنید.

  • اولویت خرید جهیزیه با وسایل ضروری است

شما با هر توان مالی که هستید و در هر سطح اجتماعی باید با اولویت نیاز پیش بروید. بنابراین قبل از وارد شدن به فضای رقابتی و هم چشمی در خرید جهیزیه، لیستی از موارد ضروری و واجب تهیه کنید. وسایلی که وجود آنها هرچند ساده در یک خانه ضرورت دارد. مانند فرش، پتو، ظروف پخت و پز و پذیرایی و ….

با اولویت بندی به این شکل، ابتدا شما وسایل مورد نیاز را تهیه می کنید، حتی اگر کم باشد، بعد در صورت امکان و توانایی بیشتر، به خرید وسایل درجه دو و سه می پردازید.

اولویت در خرید جهیزیه با کیفیت و کارایی است

جنبه ظاهری و دکوری وسایل را همیشه در رتبه بعد از کارایی و کیفیت قرار دهید. چرا که شما می خواهید یک وسیله سالیان سال برای شما کار کند. پس بهتر است اول ویژگی‌ها و کیفیت وسایل جهیزیه را در نظر بگیرید. مثلا برای خرید یخچال و گاز، حتما تحقیقات زیادی انجام دهید و به درستی انتخاب کنید. در خرید وسایل عجله نکنید، با دقت از آشنایان و دوستان تحقیق کنید، در سایت های آنلاین نظرهای مردمی را مطالعه کنید و کیفیت کالاها و بازخوردها را در نظر بگیرید.

چه وسایلی از جهیزیه بر عهده داماد است

چه وسایلی از جهیزیه بر عهده داماد است؟

مثل خیلی از رسم و رسومات کشور ما، در این مورد هم تفاوت بین خانواده ها زیاد است. بعضی شهرها تمام جهیزیه با دختر است و در بعضی مناطق دیگر بسته به تصمیم خانواده ها و به صورت 5 تکه، 7 تکه و  … از وسایل بزرگ و اصلی را باید داماد تهیه کند. این حالت در بیشتر کشور فراگیرتر می باشد و تقریبا با دو وسیله کمتر یا بیشتر، خرید وسایل بزرگ را داماد بر عهده می گیرد که در زمان عقد بیان می شود.

با این حال تفاوتی در اصل ماجرا که دقت در کیفیت وسایل است، ندارد. گاهی دیده می شود بعضی زوج ها یک یخچال دوقلو با درجه کیفیت پایین تهیه می کنند، فقط به این دلیل که دو قلو است. پیشنهاد ما این است که به جای آن یک یخچال ساده و معمولی اما با کیفیت بالا خریداری کنید، چرا که در سالهای اول زندگی اگر وسیله شما خراب شود هزینه دو چندانی را بر شما وارد می آورد.

همچنین بخوانید : نحوه انتخاب بهترین تاریخ برای عروسی

جهیزیه عروس باید کامل باشد؟

یکی از جملاتی که هم استرس و فشار به خانواده ها وارد می کند و هم باعث مشکلات زیاد در شروع زندگی زوج ها می شود، همین انتظار جهیزیه کامل است. خیلی ها در کنار بیان می کنند، جهیزیه ناقص بوده و فلان وسیله را نداشته است. خواهشمندیم برای آرامش خودتان به این حرف ها اصلا توجه نکنید. شما هزینه و سرمایه خود را مدیریت کنید و با توجه به همان اولویتی که گفتیم شروع به خرید کنید. در نهایت هر مقدار از ضروریات که تهیه شده باشد، خوب است.

در شرایطی که مهمانی ها و رفت و آمدها کم شده چه نیاز به چندین دست از هر وسیله و کالایی است. پس نیازی نیست جهیزیه از اول کامل باشد. شما با تهیه یک مقدار اولیه می توانید زندگی را شروع کنید و در کنار یکدیگر آن را ارتقا دهید و بیشتر و بیشتر کنید. از طرفی ممکن است در طول دوران عقد و نامزدی شرایط را به درستی مدیریت کنید و وسایل بیشتری تهیه کنید. پس نگران نباشید که هزینه تهیه یک جای وسایل را ندارید.

آیا باید وسایل جهیزیه حتما مارک و  برند خارجی باشد

باید وسایل جهیزیه حتما مارک و  برند خارجی باشد؟

نه اصلا چنین چیزی اهمیت ندارد. این موارد برای زمانی بود که توان مالی خانواده ها خوب بود و با شرایط تورمی روبرو نبودیم. حالا که تعارف نداریم، تهیه جنس های ایرانی و چینی هم بسیار سخت است، چه برسد به برندهای خارجی و معتبر. بله ما هم قبول داریم این وسایل از کیفیت بالاتری برخوردار هستند، اما همانطور که گفتیم در این مطلب قرار است، راهنمایی خرید جهیزیه عروس را ارائه کنیم.

بنابراین در این شرایط بهتر است با تحقیق بیشتر، پیگیری خوب و با حساسیت بالا، چند کالای ضروری از برندهایی که امتیازات بالایی را در فروش محصولات داخلی دارند، تهیه کنیم. مطمئنا می توان کالای با کیفیت داخلی را هم پیدا کرد، هرچند که سخت است.

همچنین بخوانید : چگونه بهترین کترینگ مناسب برای عروسی را پیدا کنیم؟

وسایلی که ضرورت آنها در جهیزیه عروس کم است

خیلی خوب است که در اول ازدواج با وسایل تزئینی و زیبا خانه خود را متفاوت کنید و انرژی مثبت بیشتری دریافت کنید. اما نباید این وسایل مانعی برای رسیدن شما زوج جوان به یکدیگر باشد. بنابراین می توان خیلی از وسایل تزئینی و دکوری را در مرحله اول از لیست حذف کرد. تابلوها، ظروف و وسایل چند پارچه، مبلمان، سرویس چوب و تخت خواب، وسایل برقی که یک بار هم استفاده نمی شوند و فقط فضا را پر می کنند و … شما باید این ها را آخر لیست قرار دهید، تا بعد از خرید ضروریات اگر امکان بود آنها را تهیه کنید.

هزینه خرید جهیزیه

چطور هزینه خرید جهیزیه را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه خرید جهیزیه از کاهش هزینه در خرید هر وسیله ای نشات می گیرد. به این شکل که شما اگر در ابتدا بگویید، حالا که سرمایه ام اینقدر است بروم فقط این چند مورد را بخرم، نه تنها مدیریتی نداشتید که باعث شدید هزینه بیشتری را برای خرید تعداد کالای کمتر پرداخت کنید. شما خرید جهیزیه را از حالت کلی به حالت دسته بندی و جزیی تقسیم کنید. وقتی تقسیم بندی تمام شد، هر وسیله را به صورت خاص مورد جستجو و بررسی قرار دهید.

اگر یک سایت یا فروشگاه آن را به صورت فروش ویژه قرار داده تهیه کنید و نگویید همه وسایل را یک جا تهیه می کنم. در بعضی موارد اگر خرید حضوری دارید، به یک فروشگاه اصلی و توزیع کننده بروید، به این شکل می توانید تخفیف بهتری بگیرید و قیمت مناسب تری را دریافت کنید. در زمان خرید هر وسیله، وسایل کمکی و جانبی آن را تهیه نکنید. گاهی بیشتر این وسیله ها فقط جنبه ظاهری دارند.

در نهایت می توانید همانطور که در بخش قبلی گفته شد، کالاهای تکراری و بی استفاده را تا حد امکان حذف کنید، تا برای خرید کالای اساسی، توان مالی بهتری داشته باشد.

جمع بندی راهنمایی خرید جهیزیه عروس

جهیزیه عروس از یک مجموعه وسایل ضروری و مورد نیاز برای شروع زندگی تشکیل می شود و هر وسیله ای که ضروریتی ندارد، می تواند حذف شود. هدف را بر تهیه کالای با کیفیت قرار دهید هرچند تعداد کالای خریداری شده کم باشد. از طرفی وارد حرف های حاشیه ای دیگران که در مورد جهیزیه صحبت می کنند و همیشه در حال مقایسه کردن هستند، نشوید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید