جستجوی پیشرفته

نکات مهم برای خرید تجهیزات رستوران

زمانی که شما اقدام به خرید وسایل و تجهیزات رستوران می‌کنید، یعنی از قبل تمام موارد را در نظر گرفته اید و با یک شناخت درست و حرفه ای قرار است وارد مسیر رستوران داری شوید. بنابراین در این مطلب وارد بحث رستوران داری و مشکلات و مزیت های آن نخواهیم شد. بلکه مستقیم وارد بحث نکات مهم برای خرید تجهیزات رستوران می ‌شویم.

از لحظه ای که شما قرار است در یک شغلی وارد شوید در آن فعالیت کنید باید به فکر تجهیزات و ابزار کار خود باشید. چرا که در شرایط امروزی، تجربه و توانایی به تنهایی کافی نیست و این تکنولوژی و امکانات جدید هستند که دست شما را برای ایجاد خلاقیت و افزایش بازدهی باز می گذارند. از این رو، باید به خوبی در انتخاب و خرید وسایل دقت داشته باشید. اما قبل از اینکه وارد بازار شوید و بخواهید وسایل را خریداری کنید، بهتر است یک لیست تهیه کنید و به دسته بندی تجهیزات بپردازید.

همچنین بخوانید : لیست رستوران های اندیشه و شهریار

در این مطلب اول با نمونه ای از دسته بندی تجهیزات آشنا خواهیم شد، سپس برای خرید هر کدام از وسایل نکاتی را بیان خواهیم کرد.

 دسته بندی تجهیزات رستوران

دسته بندی خرید تجهیزات رستوران

تجهیزات رستوران و وسایل مورد نیاز، به چند صورت دسته بندی می‌ شوند. در یکی از این دسته بندی ها با در نظر گرفتن یک حالت کلی، وسایل آشپزخانه که مربوط به پخت و پز و نگهداری غذا می شود را در یک سمت قرار می دهند و وسایل سالن پذیرایی رستوران را که شامل میز، صندلی، وسایل روشنایی، امکانات آرامشی مانند بخاری و کولر، امکانات سرگرمی مانند سیستم پخش موسیقی و … دسته بندی می کنند.

در این دسته بندی شما زمانی که برای خرید به بازار مراجعه کنید، می‌توانید با اشاره به درخواست وسایل سالن پذیرایی یا در خواست وسایل آشپزخانه، به فروشنده کمک کنید تا موارد مختلفی را به شما نشان دهد و برای خرید توضیحاتی را ارائه کند، البته در ادامه مطلب به نکات مهم در زمان خرید تجهیزات رستوران از فروشنده نیز اشاره می کنیم.

همچنین بخوانید : نکات مهم مراحل راه اندازی رستوران

اما دسته بندی دومی نیز برای وسایل و تجهیزات رستوران وجود دارد. این دسته بندی شامل تمام مراحل تهیه مواد اولیه، آماده سازی، پخت و پز، سرو غذا  و در نهایت شستشوی ظروف و محیط رستوران می شود.  در این دسته بندی شما قدم به قدم پیش می‌روید. که به طور خلاصه در اینجا موارد آن را بیان می کنیم و خیلی کوتاه توضیحاتی را در مورد آنها خواهیم گفت.

  • تجهیزات مربوط به تهیه مواد اولیه

شما وقتی مواد اولیه پخت و پز را از بیرون تهیه می کنید این مواد باید در جای مناسب نگهداری شوند، پس اگر جزء مواد پروتئینی و گوشتی هستند، نیاز به یخچال و سردخانه دارید و اگر جزء مواد خشکبار هستند، نیاز به قفسه ها و فضاهای مخصوص برای آنها دارید که باید در زمان خرید حتما توجه کنید.

  • تجهیزات مربوط به آماده سازی اولیه

مواد اولیه غذاها را که آماده کردید، در هر وعده به وسایلی مانند چرخ گوشت، همزن، چاقو و … نیاز دارید تا این مواد را برای پخت و پز آماده کنید.

  • وسایل پخت و پز

اگر آشپزی هم نکرده باشید، بارها آشپزی اهل خانواده را دیده اید، پس به خوبی می دانید تجهیزاتی مانند اجاق گاز، فر، ظروف قابل استفاده روی آتش و … نیاز می باشد. البته در رستوران داری اگر شما غذای سنتی سرو می کنید یا تصمیم به سرو فست فوت دارید، نوع وسایل و تجهیزات متفاوت خواهد بود که باید به آن دقت داشته باشید. چرا که یک فست فوتی به سیخ کباب نیاز ندارد و به جای آن به فر نیاز می باشد.

  • وسایل و تجهیزات سرو غذا

شما غذا را که تهیه کردید باید آنها را در ظروف زیبا و مناسب سرو کنید و برای مهمانان و مشتریان خود ببرید. البته سعی کنید تجهیزات سرو غذای شما هماهنگ و هم شکل باشد و یک سبک خاص را دنبال کند. تا خیلی فضای میزها شلوغ و به هم ریخته دیده نشود.

  • وسایل پذیرایی و سالن رستوران

با توجه به طراحی که در ذهن خود دارید یا تصمیمی که طراح داخلی مجموعه شما دارد، باید برای تهیه میز و صندلی ها، ظروف و وسایل تزیینی اقدام کنید. در بعضی از رستوران ها از مبلمان استفاده می کنند، بعضی موارد که به فضای باز دسترسی دارند از نیمکت و آلاچیق بهره می برند و چندین مورد دیگر.

  • وسایل سرگرمی و آرامشی در رستوران

رستوران شما باید دارای تلویزیون باشد، چرا که در بعضی موارد مسابقات فوتبال و یا مراسم خاصی وجود دارد که مهمانان دوست دارند آن را دنبال کنند. همچنین در مواقع دیگر وجود یک سیستم صدا که آهنگ ملایم و دلنشینی را متناسب با محیط پخش کند، بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

  • وسایل سرمایشی و گرمایشی در رستوران

با توجه به شرایط هوایی و تغییرات فصلی شما در تابستان به کولرهای خوب و قوی نیاز دارید و در زمستان به وسایل گرمایشی مناسب، تا رفاه حال مشتریان را فراهم آورید.

  • وسایل و تجهیزات شستشو در رستوران

غذا را آماده کردیم، به مشتری ارائه دادیم و مشتری از فضای خوب و غذای لذیذ ما نهایت استفاده را برده است، حالا وقت آن است که ظروف شسته شوند، محیط رستوران کاملا تمیز شود و میز و صندلی و شیشه ها باید برق بزنند. چرا که تمیزی اولین چیزی است که مشتری بعد از ورود به سالن رستوران شما به آن توجه می کند. پس باید وسایل و تجهیزات مناسب برای شستشوی وسایل آشپزخانه و هم چنین نظافت سالن تهیه کنید. این وسایل از سینک ظرفشویی شروع می شود و به مایع و طی و دستمال و .. ختم می شود.

نکات خرید تجهیزات رستوران

نکات خرید تجهیزات رستوران و آشپزخانه

این مواردی که بر شمردیم یک دسته بندی کلی از وسایل و تجهیزات رستوران را شامل می شدند که شما باید در زمان خرید در لیست خود آنها را قرار دهید. حالا هر دسته از این وسایل و تجهیزات خود دارای چندین و چند نوع شاخه و مجموعه می باشند. برای همین ما به جزییات هر دسته نمی پردازیم، بلکه نکات کلی را بیان می کنیم که برای خرید وسایل دسته های مختلف به کمک شما خواهد آمد. بنابراین حالا که با تجهیزات مورد نیاز در دسته های مختلف آشنا شدید باید برای خرید به نکات زیر توجه کنید:

  • خرید تجهیزات رستوران متناسب با منوی غذایی

شما باید نوع رستوران خود و غذاهایی که قرار است سر آشپز شما در آن سرو کند را ابتدا مشخص کنید. سپس بر اساس آن وسایل و تجهیزات را تهیه کنید. چرا که تجهیزات آشپزی و پذیرایی یک رستوران با غذاهای سنتی مانند کوبیده، جوجه و .. کاملا متفاوت با تجهیزات آشپزی و پذیرایی یک رستوران با غذاهای فست فوتی می باشد.

  • خرید تجهیزات متناسب با ظرفیت رستوران

همانطور که در منزل با در نظر گرفتن تعداد اعضای خانواده در زمان نهار به آشپزی می پردازید و از وسایل استفاده می کنید، برای رستوران نیز به همین شکل است. وقتی رستورانی را راه اندازی کرده اید که گنجایش پذیرایی از ۵۰ مهمان را در لحظه دارد، نمی شود به اندازه ۱۵ نفر شما ظرف داشته باشید. یا اینکه مواد اولیه شما به اندازه ۱۰ نفر آماده شده باشد و شما ۲۰ سفارش غذا قبول کنید.

همچنین بخوانید : نکات مهم برای تعیین منوی غذایی رستوران

گاهی نیز برعکس اتفاق می افتد. به دلیل عدم تجربه به اندازه دو برابر ظرفیت غذا آماده می شود و نصف آن می ماند. این موارد هزینه های رستوران را افزایش می دهد. پس باید با کمک از افراد متخصص و یک تخمین اصولی درست، تناسب بین غذا و وسایل پذیرایی با مشتری را فراهم آورید.

  • کیفیت وسایل و تجهیزات رستوران

شما قرار است هر روز از این وسایل و تجهیزات استفاده کنید و به مشتریان خود پاسخگو باشید. پس اگر وسایل و تجهیزات از کیفیت خوب و اصولی برخوردار نباشند، ممکن است خیلی زود خراب شوند یا به صورت مکرر نیاز به تعمیر پیدا کنند و این باعث شود در تهیه غذا به مشکل برخورد کنید و نارضایتی مهمانان را به همراه خواهد داشت. پس سعی کنید حتما وسایل با کیفیت و استانداردی را تهیه کنید.

  • خودداری از خرید تجهیزات و وسایل دست دوم برای رستوران

شاید بخاطر هزینه بالای تجهیزات تصمیم بگیرید آنها را به صورت دست دوم تهیه کنید تا مدیریت هزینه بهتری را انجام دهید، اما بدانید این وسایل ممکن است عمر مفید خود را گذرانده باشند و بعد از خرید مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کنند و چندین و چند بار هزینه کنید و آخر سر باز هم مشکل وجود داشته باشد. گاهی خرید وسایل دسته دوم با هزینه تعمیرات آنها از خرید یک وسیله نو، گران تر تمام شده است.

جمع بندی نکات مهم خرید تجهیزات رستوران

این مطلب نه به صورت کالایی و جز به جز، بلکه به صورت مدیریتی و نگاه جامع در نکات مهم برای خرید تجهیزات رستوران وسایل آشپزخانه به شما کمک می کند. چرا که رنگ و طرح و مواردی از این دست سلیقه ای می باشد و با توجه به نوع فضا و خدمات شما متفاوت است. اما نکاتی مانند تناسب بین وسایل و تجهیزات با تعداد مشتری و یا تناسب تجهیزات با منوی غذایی بسیار مهم هستند و تحت هر شرایطی و با هر سلیقه ای باید آنها را در نظر بگیرید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید