جستجوی پیشرفته

شستشوی فرش دستباف در قالیشویی

یکی از کالاهای موجود در منازل خانواده های ایرانی که در کنار استفاده و کاربردی که دارند، یک محصول زینتی و هنری هم به حساب می آیند، فرش های دستی هستند. این فرش های دستی، نشان دهنده هنر کهن ایران زمین می باشند.  با این حال کثیف شدن و گرد و خاکی شدن آنها امری اجتناب ناپذیر است و باید  هر از چند گاهی شسته شوند. اما شستشویی این فرش ها بسیار حساس و دقیق می باشد و توصیه اکید می شود که آنها برا برای شستشو به یک کارگاه قالیشویی معتبر ارسال کنید. در ادامه نکات مربوط به شستشوی فرش دستباف در قالیشویی را به طور کامل بیان خواهیم کرد.

روش شستشوی صحیح فرش دستباف در قالیشویی

در کارگاه های قالی شویی، اولین و مهمترین اقدامی که صورت می گیرد، فرآیند غبار گیری است. تار و پود فرش های دست بافت بسیار حساس و ظریف هستند، بنابراین بهتر است تا حد امکان گرد و غبار آن به طور کامل گرفته شود، تا در مرحله شستشو نیاز به فرچه زنی زیاد نباشد. بعد از این فرآیند، فرش را یک مرتبه با آب به طور کامل می شویند تا اگر گرد و خاکی هرچند کم در آن باقی مانده، خارج شود. سپس در مرحله دوم با محلول شستشو و فرچه های دوار دستگاه های اتوماتیک، تمام کثیفی آن را از بین می برند.

از آنجایی که باقی ماندن مواد شوینده و شیمیایی درون فرش مضر است و کیفیت و استحکام آن را کاهش می دهد، فرآیند آبکشی فرش طی چند مرحله و با فشار بالا انجام می گیرد.

اپراتور قالیشویی باید به این نکته توجه داشته باشد که اگر فرش دستبافت قدیمی است و یا ترمیم شده است، از آب کم فشار تری برای مرحله شستشو استفاده کند.

فرچه های استفاده شده در قالیشویی های مدرن، به صورت برس های دایره ای در ابعاد بزرگ می باشد که سرعت و میزان فشار آنها قابل تنظیم است و با توجه به نوع فرش، انتخاب می شوند. در ادامه نیز دستگاه های دورانی برای آب زدایی و خشک کردن استفاده می شوند.

شستشوی فرش دستباف در قالیشویی

مراحل شستن فرش دستباف در قالیشویی

هر فرشی که وارد کارگاه می شود باید به صورت کامل چند مرحله را طی کند. در واقع مراحل کامل برای شستشوی یک فرش دستباف به صورت زیر می باشد.

  • غبار گیری : در این مرحله تمام گرد و خاک درون فرش خارج می شود.
  • شستشوی فرش : در این مرحله بعد از یک بار شستشو با آب، شستشو با محلول شوینده به صورت کامل انجام می گیرد. که بهترین انتخاب می تواند شامپو فرش های درجه یک باشد.
  • آب کشی : بعد از اینکه فرش به خوبی شسته شد، باید به صورت کامل و با دقت، آب کشی شود تا هیچ اثری از محلول شوینده و شیمیایی در فرش باقی نماند.
  • آب گیری فرش : یک دستگاه دورانی است که فرش روی آن قرار می گیرد. با چرخیدن دستگاه، مقدار زیادی آب از آن خارج می شود.
  • خشک کردن فرش : در سیستم سنتی، فرش ها را در زیر آفتاب پهن می کردند. اما در حال حاضر دستگاه های خشک کننده قوی در قالیشویی ها وجود دارد که به طور کامل رطوبت فرش را می گیرد و آن را خشک می کند.

همچنین بخوانید: شستشوی فرش ماشینی

از بین بردن رنگ های قاطی شده

یکی از اتفاقاتی که در شستشوی فرش به صورت غیر حرفه ای مشاهده می شود، قاطی شدن رنگ‌های مختلف فرش است. بنابر این در زمان انتخاب قالیشویی باید به این نکته توجه داشته باشید که کارگاه معتبری را انتخاب کنید. هرگونه آسیب و مشکلی که در زمان شستشو به فرش وارد شود بر عهده کارگاه قالیشویی می باشد.

معمولا در کارخانه ها و کارگاه های قالیشویی از تکنیک و روش قلم زنی لکه های رنگی فرش دستباف بعد از شستشو را از بین می برند.

مورد بعدی که باید در زمان شستشو به آن دقت کرد، قرار دادن درست و به موقع فرش در دستگاه های آبگیر و خشک کننده است. چرا که هم با جذب سریع رطوبت، نفوذ آب در رنگ برای طولانی مدت اتفاق نمی افتد. از طرفی امکان رشد حشراتی مانند بیل وجود نخواهد داشت.

قیمت مناسب برای شستشوی فرش دستباف

با توجه به نوع و روش شستشو و همچنین جنس فرش ، قیمت ها متفاوت می باشد، اما در حالت کلی از حدود متری ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در شستشوی معمولی قیمت ها شروع می شود و بسته به تجهیزات، این قیمت همچنان بالا می رود. در نهایت کارخانه های قالیشویی که از سیستم و روش تمام الکترونیک استفاده می کنند بیشترین میزان رو دارند.

شما در زمان ارسال فرش حتما به نوع فرش و جنس آن اشاره کنید. چرا که برای فرش های دستباف، قبل از ارسال ، توسط نماینده کارخانه بازرسی می شود تا عیب و یا مشکلی از وجود داشت یاد داشت شود. چرا که قالیشویی متعهد است فرش شما را همانطور که تحویل گرفته است برگرداند.

خشکشویی برای فرش دستباف مناسب است؟

یکی از اصطلاحات رایج کنونی که از آن زیاد استفاده می شود، عبارت خشکشویی فرش است. در این فرآیند که برای لکه های محدود و نظافت های خاص استفاده می شود و بیشتر مناسب موقعیت هایی است که شما به دلیل حضور مهمان و یا مراسم، فرصت زیادی ندارید. با ارسال درخواست به کارگاه قالیشویی آنها نیروی خود را به محل می فرستند و فرآیند خشکشویی در محل نیز انجام میگیرد. البته بازدهی این مدل خشکشویی نسبت به شستشوی فرش در قالیشویی  بسیار کمتر می باشد. البته از مزایای خشکشویی فرش این است که میزان طول عمر فرش دستباف افزایش پیدا می کند چرا که دچار خشک شدن و خیس شدن نمی شود.

تفاوت شستشوی فرش دستباف و ماشینی

معمولا فرش های دستباف بعد از شستشو جلوه درخشانی پیدا میکنند و در ظاهر نسبت به یک فرش ماشینی درخشندگی بیشتری دارند. در شستشوی فرش های دستباف نوع الیاف و رنگ  آمیزی در درجه اول از نظر اهمیت قرار دارد. همچنین فرش های دستباف سنگین هستند و زمانی که آب درون آنها می رود و خیس می شوند، میزان سنگینی به مراتب بیشتر می شود و این مورد را باید در نظر بگیرید. همانطور که گفتیم یکی از روش های شستشوی فرش دستباف، روش خشک می باشد که آسیبی به کناف فرش وارد نشود.

در فرآیند شستشوی خشک محلول شیمیایی مورد نظر برای نظافت روی سطح ریخته می شود و توسط برس های دورانی ماساژ داده می شود.  در نهایت به وسیله سیستم های مکنده مانند جارو برقی، آلودگی به همراه مواد از سطح فرش جمع می شوند.

در زمینه شستشوی فرش های ماشینی هم باید بگوییم روال کلی کار همان مسیری است که برای فرش های دستباف اتفاق افتاد با این تفاوت که در فرش ماشینی، انتخاب روش شستشو برای شما متغییر و گسترده خواهد بود. معمولا بهترین روش، همان سیستم تمام اتوماتیک است که در شرایط مختلف و در یک زمان بندی کوتاه، فرش آماده می شود و همچنین از کیفیت آن کاسته نمی گردد.

همچنین بخوانید: مواد شوینده مورد استفاده در قالیشویی

شستشوی فرش دستباف

نکات مهم در انتخاب قالیشویی مناسب

از آنجایی که فرش دستباف گران و زینتی به حساب می آید، باید در مورد آن بسیار حساس باشید و به هر قالیشویی آن را نسپارید. اولین کار این است که از چند مجموعه اطلاعاتی بدست بیاورید. سپس بررسی کنید که دارای مجوز رسمی قالیشویی باشند. در مرحله بعدی می توانید با مراجعه به صفحات مجازی این کارگاه های قالیشویی وضعیت کار آنها و همچنین نظرات مردم در پیام ها را مشاهده کنید. تمام کارگاه های قالیشویی موظف هستند فرش را همانطور که تحویل می گیرند، تحویل بدهند.  پس در زمان ارسال حتما موارد کلی فرش را با حضور نماینده قالیشویی بررسی کنید.

برای مشاهده قالیشویی ها در شهر قدس کلیک کنید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید