جستجوی پیشرفته

شستشوی صحیح فرش

جدای اینکه در تمام طول سال به صورت متفرقه اقدام به شستشوی  فرش‌های خود در منزل یا قالیشویی می‌کنیم، نزدیک عید دیگر به صورت یک امر تکرار پذیر و فرهنگ همیشگی خانه تکانی، شستن فرش‌ها جز اولویت خانواده ها می‌باشد. اما از آنجا که فرش یک کالای آسیب پذیر و ظریف می‌باشد باید در زمن شستشو و آماده سازی قبل و همچنین فرآیند خشک شدن، به نکاتی توجه کنیم. در این مطلب به صورت کامل به جزییات شستشوی فرش به صورت صحیح خواهیم پرداخت.

شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی

یکی از سوالات مطرح شده این است که شستن فرش توسط افراد در منزل بهتر است یا ارسال فرش به قالیشویی؟ در زمینه فرش‌های دستباف، تاکید اصلی ما ارسال فرش به قالیشویی می باشد. چرا که با تخصص کامل و به صورت حرفه ای بدون اینکه آسیبی به فرش وارد شود، فرآیند شستشوی آن انجام می گیرد. البته در زمینه قالیشویی ها، بهتر است با یک تحقیق و جستجوی درست، معتبرترین ها و بهترین ها را انتخاب کنید تا خیالتان از خدمات، امکانات و تخصص آنها راحت باشد.

هزینه شستشوی فرش دستباف نسبت به فرش های ماشینی حدودا در هر متر یک و نیم برابر است که باید این موضوع را نیز در زمان ارسال در نظر بگیرید.

اما در بعضی مواقع میزان کثیفی فرش آنقدر زیاد نیست و بیشتر برطرف شدن گرد و خاک و همان کثیفی سطحی فرش مد نظر است. در این موارد می‌توانید در منزل اقدام به شستن فرش نمایید. که در ادامه نکات مهم در زمینه شستشوی صحیح فرش در منزل را نیز بیان خواهیم کرد.

همچنین بخوانید: شستشوی فرش دستباف در قالیشویی

پیش از شستشوی صحیح فرش به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

حالا که تصمیم به شستن فرش در منزل گرفته اید، باید قبل از شروع فرآیند شستشو چند نکته را رعایت کنید و چند اقدام اولیه را انجام دهید:

  • جارو کردن فرش با جارو برقی : اولین قدم این است که به خوبی و با قدرت بالای جارو برقی، فرش مورد نظر را خوب جارو بکشید که تمام گرد و خاک آن بیرون بیاید تا در زمان شستشو فرش چرک مرده نشود.
  • آماده سازی وسایل شستشو : شما در این مرحله باید با توجه به نوع فرش و این احتمال که فرش رنگ می‌دهد یا نه، مواد شوینده خود را انتخاب کنید و وسایل کمکی برای شستشو را تهیه کنید. از جمله آب و صابون، شامپو فرش، جوش شیرین، سرکه و بخارشو و همچنین وسایلی مانند شلنگ، ظرف آب و طی فرش شویی.
  • انتخاب محل مناسب : شستن فرش نیاز به فضای مناسبی دارد که فرش به طور کامل پهن شود و شستشو انجام شود. اگر منزل شما دارای حیاط است، بهتر است آن را درون حیاط برده و در آنجا بشویید، اما اگر در آپارتمان هستید، باید با هماهنگی همسایگان و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، در قسمتی مانند پارکینگ این کار را انجام دهید.

شستشوی صحیح فرش

 چطور بفهمیم فرش ما رنگ می دهد یا نه ؟

یکی از نکات مهم در زمان شستشوی فرش این است که مطمئن باشید، رنگ نمی دهد. چرا که اگر فرش شما رنگ دهد با شستشوی درون منزل کیفیت آن افت می کند. بنابراین توصیه می کنیم چنین فرش هایی را به قالیشویی بسپارید.

برای اینکه بفهمید فرش شما رنگ می دهد یا نه، کافی است یک دستمال سفید را کمی مرطوب و خیس کنید و روی قسمت کوچکی از فرش به آرامی بکشید، اگر دستمال سفید به خود رنگ گرفت، که فرش شما رنگ می دهد و باید به قالیشویی ارسال شود.

پاک کردن لکه فرش، بدون هیچ اثری از لکه

یکی از موارد شستشوی فرش پاک کردن لکه هایی جزیی می باشد. گاهی ممکن است شما فرش را تازه شسته باشید و بر اثر اتفاقاتی مانند افتادن لیوان چای، ریختن غذا و مواردی از این دست، قسمت کمی از فرش لکه شود. در این شرایط نیازی به شستشوی کامل وجود ندارد و فقط باید لکه ایجاد شده را برطرف کنید. در چنین شرایطی می توانید از محصولات صنعتی متنوعی که به صورت تخصصی برای لکه بری فرش و قالی تولید شده است استفاده کنید. در صورتی که نگران هستید و ممکن است به فرش آسیب بزنید، برای پاک کردن لکه نیز بهتر است با قالیشویی تماس بگیرید و کار را به متخصص این امر بسپارید.

در مورد مایعات مانند چای و قهوه، در اولین اقدام، با یک قاشق مایع ریخته شده را از سطح فرش جمع آوری کنید، چرا که به سرعت جذب فرش می شوند. بعد یک دستمال و پارچه سفید را که آغشته به مایع ظرفشویی است به آرامی روی لکه بکشید. با چند بار تکرار این کار، می توانید لکه را از بین ببرید و در نهایت محل مورد نظر را با دستمال سفید خشک کند.

در صورت باقی ماندن لکه های این چنینی، گام بعدی، استفاده از سرکه سفید می باشد. اما بهتر است سرکه را با آب مخلوط کنید که رقیق شود و بر روی لکه مورد نظر اسپری کنید. یک فاصله  ۱۵ دقیقه ای به آن بدهید و بعد از آن، با یک دستمال سفید سطح لکه را تمیز کنید. در این مورد از آب داغ استفاده نکنید چرا که موجب گسترش لکه خواهد شد.

اگر در همان لحظه ریخته شدن مایع بر روی فرش، متوجه آن شدید، برای جلوگیری از جذب آن، مقداری نمک بریزید. این باعث می شود میزان جذب چای و قهوه به فرش کمتر شود.

همچنین بخوانید: شستشوی فرش ماشینی در قالیشویی

پاک کردن رنگ از روی فرش

در مواجه شدن با چنین اتفاقی باید بدون استرس، با سرعت عمل بالا، رنگ روغنی ریخته شده را با دستمال و قاشق جمع کنید. باید بسیار مراقب باشید که گستردگی رنگ بیشتر پخش نشود و محدوده لکه زیادتر نگردد. سپس مقداری تینر روی یک پارچه سفید بریزید و آن را به حالت ضربه ای روی لکه بزنید. این باعث میشود که رنگ روغنی رقیق شده و چسبندگی آن از بین برود. بعد از این کار بلافاصله با مواد شوینده، قسمت لکه را تمیز کند. اگر بوی تینر در محیط باقی مانده بود، از مقداری جوش شیرین استفاده کنید و بعد از ساعتی آن را جارو کنید.

تمیز کردن فرش با بخارشوی خانگی

یکی از دستگاه‌هایی که هم در منازل و هم قالیشویی ها استفاده می شود، بخار شو می باشد. این دستگاه در زمینه از بین بردن لکه های فرش بسیار موفق عمل می کند. کار کردن با این دستگاه راحت می باشد و قدرت بالایی در از بین بردن لکه ها دارد. برای از بین بردن لکه توسط این دستگاه می توانید در مرحله اول، ماده شوینده مد نظر را درون مخزن آن بریزید و در مرحله دوم، با آب مخزن آن را پر کنید و فرآیند شستشو را کامل کند.

تمیز کردن فرش با شامپو فرش

در مواردی که فرش کثیفی زیادی ندارد و نمی خواهید آن را جابجا کنید بهترین گزینه شامپو فرش می باشد. فقط مثل موارد دیگر، ابتدا با دقت و با چند بار تکرار به خوبی فرش را جارو برقی بکشید و تمام گرد و خاک آن را خارج کند. طبق دستوری که روی شامپو فرش نوشته شده است، محلول مورد نظر را آماده کنید و بر روی سطح فرش بکشید. در انتها مدتی به آن زمان دهید تا خشک شود. بهتر است در این مدت، روی فرش رفت و آمد نکنید.

شستن فرش به صورت صحیح

چرا فرش بعد از شسته شدن زرد می شود؟

مطمئنا مشاهده کرده اید که در برخی موارد، با کلی تلاش و زحمت فرش ها را شسته اید اما بعد از خشک شدن، لکه های زردی روی آن وجود دارد. اما دلیل این اتفاق چیست؟ این مشکل که معمولا در شستشوی فرش در خانه بوجود می آید، به دلیل خارج نشدن آب کثیف از درون فرش است. در واقع شما بعد از شستن فرش با مواد شوینده، به طور کامل آب کثیف آن را خارج نکرده اید و آب تمیز از آن عبور نکرده است. خیلی موارد سطح انتخابی که فرش را پهن می کنید، شیب کافی ندارد، به همین دلیل آب درون فرش باقی می ماند، گاهی هم به دلیل خوب طی نکشیدن و خارج نکردن آب، با این مشکل رو برو می شوید. پس بهتر است در آب کشی نهایی، فرش را در سطحی با شیب ملایم قرار دهید که آب از آن خارج شود و به خوبی طی بکشید.

اگر جارو برقی هم خوب نکشیده باشید و گرد و غبار باقی مانده باشد، عاملی برای این زرد شدن است.

همچنین بخوانید: مواد شوینده مورد استفاده در قالیشویی

نحوه از بین بردن زردی فرش بعد از شستن

در چنین مواردی نگران نشوید. در یک ظرف مناسب، محلول آب و سرکه سفید همراه با نمک درست کنید. سپس یک پارچه را به این محلول آغشته کنید و بعد از گرفتن آب اضافی آن، ریشه ها و قسمت هایی از فرش را که زرد شده است، تمیز کنید. اگر به خوبی جواب نگرفتید، بجای نمک دو قاشق جوش شیرین درون محلول بریزید و مجدد مراحل را تکرار کنید. پاک کردن زردی فرش جز مواردی است که حتما باید قبل از سال نو و حضور مهمانان آن را انجام دهید.

از بین بردن بوی بد فرش

به دلیل رفت و آمد، داشتن حیوان خانگی و مواردی از این دست، ممکن است فرش شما بو گرفته باشد. برای از بین بردن این بو، کافی است که به مقدار کافی جوش شیرین را به وسیله یک اسفنج یا پارچه روی سطح فرش بکشید و بعد از زمانی حدود ۲۴ ساعت، جوش شیرین را از روی فرش جارو کنید. بهتر است در این مدت روی فرش رفت و آمد نشود.

نکات مهم در زمان شستشوی فرش

بعد از مقدماتی که گفته شد  مانند جارو کشیدن و آماده کردن محلول شستشو، فرش را در سطح شیب دار قرار دهید تا آب آن به راحتی از فرش خارج شود و آب تمیز وارد شود. بعد از شستشو آن را به خوبی آب گیری کنید و مطمئن شوید که آب خارج شده از آن با رنگ روشن و زلال است. سپس فرش را در جایی به دور از تابش مستقیم آفتاب و از پشت پهن کنید. بهتر است فرش آویزان نباشد، چرا که به دلیل آب زیادی که به خود گرفته سنگین است و بافت آن آسیب می بیند. همچنین از حرارت و گرما برای خشک کردن فرش استفاده نکنید. در نهایت وقتی فرش خشک شد و آن را پهن کردید، روی آن را با برس بکشید تا طرح و نقشه مرتب شود.

نحوه شستشوی صحیح فرش در قالیشویی ها

یکی از راه های شستشوی صحیح فرش ارسال آن به قالیشویی می باشد. با این کار شما دیگر خیالتان از بابت فرش ها راحت می شود و به دیگر امور خانه تکانی خواهید پرداخت. اما در این قسمت می خواهیم به صورت خلاصه با نحوه شستن فرش در قالیشویی ها آشنا شویم. اول این نکته را در نظر بگیرید که قالیشویی ها با توجه به تجربه پرسنل، امکانات و تجهیزات مورد استفاده و مواد شوینده، کیفیت های متفاوتی را ارائه می دهند، که بهتر است قبل از ارسال یک تحقیق اولیه داشته باشید.

در حالت کلی فرآیند شستن فرش در قالیشویی ها به سه روش زیر صورت می گیرد:

  • روش سنتی
  • روش نیمه اتوماتیک
  • روش تمام اتوماتیک

روش سنتی برای شستن فرش

در روش سنتی دقیقا همان فرآیندی اتفاق می افتد که خود شما برای شستن فرش در منزل انجام می دهید. با این تفاوت که بخاطر محیط وسیع تر و سطح شیب دارتر، سرعت شستشو بالاتر است و فضا برای خشک شدن فرش ها بیشتر است.

روش تمام اتوماتیک برای شستشوی صحیح فرش

در این حالت که یکی از بهترین روش های شستشوی فرش می باشد و کیفیت بسیار خوبی ارائه می شود، تمام فرآیند شستشو به صورت کامل و دقیق با تجهیزات و ماشین آلات مدرن انجام می گیرد. بنابراین نیروی انسانی در این حالت هیچ دخالت فیزیکی و حضوری در خط شستشو ندارد و فقط به عنوان اپراتور تجهیزات به عملیات شستشو نظارت دارد.

اینکه قالیشویی ها از کدام یک از این روش ها استفاده می کنند نیز روی قیمت و هزینه شستشو تاثیر دارد.

شستن فرش به صورت اتوماتیک

روش نیمه اتوماتیک برای شستشوی صحیح فرش

در این حالت قسمتی از امور مانند فرچه زدن به صورت دستی انجام می شود و قسمت دیگری از مراحل شستشو مانند آب کشیدن، خشک کردن و .. توسط تجهیزات انجام می گیرد. در واقع در این روش به صورت هم زمان هم نیروی انسانی و هم تجهیزات ماشینی در فرآیند شستشوی فرش دخیل می باشند.

برای مشاهده بهترین قالیشویی ها در شهریار و اندیشه کلیک کنید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید