جستجوی پیشرفته

شستشوی فرش ماشینی در قالیشویی

فرش ماشینی جزیی از زندگی خانواده ایرانی است و یک جلوه ای از زیبایی و آرامش آن می باشد.شستشوی فرش ماشینی یکی از مهم ترین کارهایی است که قالیشویی باید به طور درست انجام دهد. با این حال مانند هر وسیله دیگری، نیاز به مراقبت و نظافت دارد. با افزایش سیستم زندگی آپارتمانی و وجود نداشتن فضا و محیط کافی برای شستشوی فرش ماشینی از یک طرف و همچنین زمان بر بودن این کار، افراد زیادی فرش های ماشینی خود را به قالیشویی ها ارسال می کنند. اما مانند هر حرفه دیگری، عملیات قالیشویی متنوع می باشد و کیفیت کار کارگاه های مختلف با هم متفاوت است. نوع فرآیند شستشو، به جنس و نوع نخ،  بستگی دارد و برای انجام آن باید به نکاتی توجه شود. در ادامه به جزییات شستشوی فرش ماشینی در قالیشویی می پردازیم.

همچنین بخوانید : شستشوی فرش دستبافت در قالیشویی چگونه است؟

شستشوی انواع فرش های ماشینی

تنوع و گستردگی در فرش های ماشینی بسیار زیاد و است و دارای ویژگی های زیادی می باشند. در کارگاه های قالیشویی روش شستشو به نحوی انتخاب می شود که علاوه بر تمیز شدن فرش، کیفیت آن نیز حفظ شود و از عمر فرش کاسته نشود. چرا که اگر شستشو به صورت استاندارد و مناسب انجام نشود، افت کیفیت فرش بسیار فاحش خواهد بود.

میزان هزینه و قیمت شستشو نیز به عوامل مختلفی از جمله روش شستشو بستگی دارد.

در مجموع فرش های ماشینی موجود در بازار با سه نوع تار و پود تولید می شوند : نخ پرز، نخ تار و نخ پود.

شست و شوی فرش ماشینی

شستشویی فرش ماشینی با نخ پرز

فرش شگی یا همان فرش پرز بلند از معروف ترین مدل فرش های ماشینی با نخ پرز هستند که در شستشوی آنها دقت زیادی باید اعمال شود. چرا که نوع نخ این فرش های ماشینی دارای ظرافت و زیبایی خاصی است.

فرآیند شستشو در این فرش ها شامل مراحل جارو کشی و غبار روبی، خیس کردن فرش، آغشته کردن سطح آن به محلول شستشو و فرچه و برس کشیدن می باشد. سپس در دستگاه های خشک کن قرار داده می شود تا فرش آماده تحویل به مشتری گردد. اگر این فرآیند در سیستم فرش شویی تمام اتوماتیک انجام شود، بهترین کیفیت برای فرش شما باقی می ماند.

شستشوی فرش ماشینی با نخ تار

این دسته از فرش ها شامل فرش های ماشینی پلی استر و ابریشم مصنوعی می شود. از آنجایی که این فرش های ماشینی دارای ویژگی هایی چون، ضد چروک بودن، رنگ پذیری عالی و بدون پرز دهی می باشند، فرآیند شستشو و نگهداری آنها ساده تر می باشد و بخاطر کاهش هزینه شستشو می توان از روش نیمه اتوماتیک نیز استفاده کرد. چرا که هم کیفیت فرش حفظ می شود و هم هزینه آن مانند روش اتوماتیک بالا نیست.

از آنجایی که فرش های ماشینی با نخ تار میزان جذب رطوبت بسیار پایینی دارند، شستشوی آنها سریع تر انجام می شود و آلودگی ها به راحتی از روی سطح آن برطرف می گردد. همچنین زمان خشک شدن این فرش ها نیز کوتاه تر است.

همچنین بخوانید: مواد مورد استفاده در قالیشویی ها

شستشوی فرش ماشینی با نخ پود

اما دسته سوم از فرش های ماشینی فرش هایی با نخ پود هستند که به نام فرش های پشمی و اکریلیکی نیز شناخته می شوند. مهمترین ویژگی این دسته از فرش ها، عمر طولانی آنها می باشد که بر عکس فرش های پلی استر، در اثر شستشو و موارد دیگر، دچار آب رفتگی نمی شوند. بنابر این اگر میخواهید از فرش برای محیطی استفاده کنید که ابعاد برای شما خیلی دقیق مهم است، بهتر است فرش ماشینی نخ پود را انتخاب کنید. این فرش بعد از چندین بار شستشو مثل روز اول باقی می ماند.

نگهداری فرش ماشینی نخ پود راحت تر است و با عواملی مانند شستشو و نور آفتاب، به سرعت دچار آسیب نمی شود. اما مشکلی که در این نوع فرش ها وجود دارد، میزان پرز دهی بسیار بالای آنها است.

نکته مهمی که علاوه بر مسیر شستشو، شامل جارو کشی و گرفتن گرد و غبار، خیساندن و محلول شستشو زدن باید در نظر بگیرید، استفاده از شامپوهای فرش درجه یک است. این شامپوها باعث می شوند زردی ریشه فرش باقی نماند. از طرفی توصیه می گردد که فرآیند شستشو برای فرش های نخ پود در یک جهت انجام شود، تا الیاف فرش دچار آسیب نشوند.

ماشین های شست و شوی فرش ماشینی

مراحل شستشوی فرش

درست است که نوع و جزییات فرآیند مانند نحوه فرچه کشی یا محلول شستشو متفاوت است، اما مراحل شستشو در تمام کارگاه های قالیشویی به صورت زیر می باشد :

  • گرد گیری : عملی که توسط دستگاه های مکنده و پمپ‌های بزرگ صورت می‌گیرد تا گرد و غبار فرش را  خارج کند.
  • شستشو با آب : یک مرحله شستشو با آب ولرم و تحت فشار، تا اگر میزان کمی گرد و غبار در میان قالی باقی مانده است، آنها نیز خارج شوند.
  • شستشو با مواد شوینده : متناسب با نوع فرش و جنس آن، محلول شستشوی مورد نظر آماده شود و به دقت مورد استفاده قرار گیرد. در بیشتر مواقع از شامپو فرش های درجه یک استفاده می شود.
  • خشک کن : بعد از پایان فرآیند شستشو، فرش در دستگاه های خشک کن قرار داده می شود تا آب و رطوبت آن گرفته شود و به مشتری تحویل گردد.

همچنین بخوانید : روشهای شستشوی صحیح فرش

نکات مهم در انتخاب قالیشویی مناسب

از آنجایی که فرآیند قالیشویی یک فرآیند خدماتی می باشد و باید کیفیت بالایی ارائه گردد، بهتر است در انتخاب آن به مواردی چون داشتن مجوز از اتحادیه صنف قالیشویان و سابقه درخشان در این زمینه توجه کنید. اگر قالیشویی دارای مجوز نباشد، در صورت بروز مشکل در فرش، برای شما درد سرهای زیادی ایجاد می شود.

درست است که شما فرش را برای شستن به قالیشویی ارسال می کنید، اما آن را خشک شده و مرتب باید تحویل بگیرید. به همین خاطر، ویژگی مهم دیگری که یک قالیشویی خوب باید داشته باشد، تخصص و مهارت در زمینه خشک کردن، ترمیم و رفوی فرش می باشد.

همچنین قالیشویی های استاندارد و حرفه ای یکی از تعهدات و مواردی که به آن پایبند هستند، تحویل سالم فرش بعد از شستشو می باشد که این مورد حاصل نمی شود مگر اینکه دارای تجهیزات مناسب و افراد با تجربه باشند. چرا که کوچک ترین اشتباهی ممکن است به از دست رفتن کیفیت فرش یا رنگ فرش منجر گردد. مثل انتخاب محلول شستشوی نامناسب.

قالیشویی های معتبر با توجه به نوع فرش، روش مناسب رای شستشوی فرش ماشینی را انتخاب می کنند و هم چنین از محلول مناسب برای آن استفاده می کنند.

شستشویی فرش ماشینی با دستگاه

شستشوی فرش ماشینی با دستگاه بخار در منزل

یکی از تجهیزاتی که در زمینه شستشوی فرش ماشینی زیاد از آن استفاده می کنند، دستگاه بخار است. البته در قالیشویی ها از نوع پیشرفته و صنعتی آن استفاده می شود. خیلی از همراهان می پرسند که دستگاه بخار خانگی برای شستشوی فرش مناسب است. باید بگوییم که در شرایط خاص و اضطراری می تواند روش و گزینه خوبی باشد و کار شما را راه بیاندازد، اما در واقع هیچ وقت با کیفیت شستشوی فرش در قالیشویی قابل مقایسه نخواهد بود.

برای شستشوی فرش ماشینی با دستگاه بخار به این صورت است که در مرحله اول دستگاه محلول داغ شستشو را بر روی سطح فرش اسپری می کند و پخش می کند و در مرحله دوم فرآیند مکش صورت می گیرد که باعث می شود آلودگی موجود در فرش ماشینی همراه با آب به درون دستگاه برگردد. این فرآیند موجب تمیز شدن فرش ماشینی می شود.

داشتن یک دستگاه بخار در منزل برای مواقع خاص کمک کننده است و علاوه بر فرش ها می توانید از آن برای مبلمان نیز استفاده کنید.

قیمت شستشوی فرش ماشینی در قالیشویی

نمی توان با توجه به تنوع روش ها و همچنین عوامل دیگر، قیمت خاصی را برای شستشو در نظر گرفت، اما می توان به یقین گفت که مهمترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت شستشو شامل موارد زیر است :

  • ماشینی یا دستباف بودن
  • متراژ فرش (۳ متری، ۶ متری، ۱۲ متری و …)
  • نیاز به تعمیر و ترمیم داشتن
  • روش شستشو (سنتی، نیمه اتوماتیک، تمام اتوماتیک)
  • نوع محلول شوینده (تاید، شامپو فرش، محلول های ترکیبی و …)

برای مشاهده لیست قالیشویی ها شهریار و اندیشه کلیک کنید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید