جستجوی پیشرفته

مدت زمان نگهداری غذا در یخچال

بخاطر شرایط کاری جامعه و شیفت‌های کاری پشت سرهم و همچنین شاغل بودن زن و شوهر به صورت همزمان، مصرف غذای بیرون بسیار زیاد شده است و در اکثر طول هفته نیز که به رستوران مراجعه نمی شود، باز هم درخواست و سفارش غذا زیاد می باشد. اما موردی که مطمئنا برای شما و خیلی از همراهان بوجود آمده است، مربوط به غذای فست فودی اضافه آماده می شود. در اکثر موارد به دلیل عدم آگاهی نمی دانیم این غذا را چطور نگهداری کنیم تا امکان مصرف آن در وعده بعدی باشد، یا اینکه مدت زمان نگهداری غذا در یخچال چقدر است و یا اینکه اصلا نباید غذای فست فودی را نگه داشت و هرچه اضافه آمد باید دور بریزیم؟

نوع پخت و مواد اولیه غذاهای فست فودی متفاوت با غذاهای سنتی می باشد از این رو نوع نگهداری و شرایط آن نیز متفاوت خواهد بود. باید نکاتی را در نظر گرفت تا اگر شرایط به گونه دیگر برای غذایی پیش رفت، از مصرف آن غذا خودداری کنیم تا مشکلات بعدی برای ما پیش نیاید. در این مطلب می خواهیم به طور کامل و با جزئیات به مدت زمان نگهداری غذاهای مختلف در یخچال بپردازیم و همچنین بدانیم آیا در رستوران ها، غذاهای مانده را دور می ریزند و یا آنها را نگهداری می کنند.

همچنین بخوانید : مراحل راه اندازی رستوران چیست؟

ماندگاری غذاهای مانده تا چه زمانی است؟

قبل از اینکه به شرایط مدت زمان نگهداری غذا در یخچال بپردازیم باید ابتدا بدانیم غذاهای مختلف با مواد اولیه متفاوت دارای چه مدت زمان نگهداری می باشند. وقتی شما تمام غذاها را به صورت جزئیات در لیست خود داشته باشید و بدانید هر کدام از آنها حداکثر چه زمان در دمای محیط باقی مانده باشند می‌توان دوباره در یخچال گذاشت و اینکه غذایی را که در یخچال گذاشتیم، حداکثر بعد از چند روز می توان استفاده کرد و در غیر این صورت باید آن را دور بریزیم؟

نحوه ی نگهداری غذای ماده در یخچال

نگهداری غذای مانده چگونه است ؟

برای غذاهای مانده نمی توان سلیقه ای عمل کرد، بلکه باید به نظریه ها و تاییدیه های سازمان های جهانی رجوع کنیم. البته قبل از آن ذکر کنیم که منظور از غذای مانده، غذایی است که از مواد اولیه ترکیب شده است و بعد از حرارت دیدن و پخته شدن، کامل مصرف نشده است و مقداری از آن اضافه مانده است.

یکی از استاندارهایی که زیاد به آن ارجاع می دهند مربوط به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می باشد. این سازمان اعلام کرده است تحت هیچ شرایطی غذایی را که بیش از ۴ روز در یخچال مانده است را نباید خورد. این اعلام جهانی نقطه مرجع قرار می گیرد و می شود اینطور گفت که شما در استانداردترین شرایط دمایی و … هم اگر غذایی را نگه داری کنید، نباید بیشتر از ۴ روز بماند و حتما باید استفاده شود.

چرا که در بسیاری از موارد، شما بر اساس ظاهر مواد غذایی قضاوت می کنید. وقتی می بینید بو و ظاهر غذا تغییر نکرده است، فکر می کنید آن غذا سالم است. درصورتی که تغییرات پاتوژنی و باکتریایی در آن شروع شده است و هنوز به مرحله مشاهده نرسیده است. پس چه در رستوران و چه در منزل تحت هیچ شرایطی غذایی را بعد از ۴ روز مصرف نکنید. اما همین ۴ روز نیز بستگی به رعایت نکاتی دارد که در غیر این صورت حتی در زمان کمتر نیز ممکن است غذا فاسد شود.

  • برای قرار دادن غذا در یخچال، نگران دمای بالای آن نباشید.

یکی از موضوعاتی که زیاد در مورد آن شنیده می شود این است که نباید غذای گرم و به اصطلاح دما بالا را درون یخچال گذاشت. در صورتی که این تفکر اشتباه است. چرا که هدف این است که این غذا زودتر سرد و خنک شود تا پتانسیل رشد باکتری در آن کاهش بیابد، پس بهترین کار برای کاهش دمای آن یخچال و فریزر است و هیچ موردی ندارد اگر شما غذا را با دمای بالاتر نیز درون یخچال قرار دهید و نگران این موضوع نباشید.

البته در زمان قرار دادن ظرف غذایی که دمای آن مقداری بالا می باشد به این نکته توجه داشته باشید که آن ظرف با دیگر ظروف کمی فاصله داشته باشد تا به خوبی هوا در اطراف آن جریان پیدا کند و بهتر خنک شود.

  • استفاده از ظروف مخصوص با حجم کم

استفاده از ظروف مخصوص با حجم کم در مراحل نگهداری غذا در یخچال

برای نگهداری بهتر غذا در رستوران و یا خانه، بهتر است غذای مانده را به ظروف کوچک منتقل کنید، چرا که وقتی حجم زیادی از غذا روی هم باشد، مرکز آن دیرتر خنک می شود و امکان بروز مشکل خواهد بود. از طرفی در زمان برداشتن اگر نیاز به مقدار کمی داشتید یک ظرف را بر می دارید و دوباره نیاز نیست همه غذا بیرون آورده شود. چرا که چند بار گرم شدن غذا و سرد شدن آن نیز از مواردی است که نباید انجام شود. برای پرهیز از این اتفاق باز هم ظروف کم حجم به کمک شما خواهد آمد.

اطلاعات بیشتر : نکات مهم برای تعیین منوی غذایی رستورانها

  • دقت در زمان قرار دادن غذا در ظروف و بسته بندی برای نگهداری

یک نکته مهم دیگر این است که برای انتقال غذا و نگهداری غذا از ظروف تمیز و مطمئن استفاده کنید. اگر ظرفی احساس می کنید موردی دارد و یا قاشق و وسیله ای که میخواهید با آن غذا را جابجا کنید قبلا در ظرف دیگر و یا همراه غذایی مورد دار بوده است، حتما حواستان باشد که از آن استفاده نکنید.

خیلی وقت‌ها باکتری ها از خود غذا بوجود نمی آیند و در مسیر انتقال و بسته بندی، از محیط های دیگر وارد غذای مانده می شوند و باعث فاسد شدن آنها خواهند شد.

  • تاریخ گذاری روی ظروف غذای مانده در رستوران

شاید در منزل شما یادتان باشد که مثلا غذای مانده مربوط به دور همی روز جمعه است و از آن چند روز گذشته است، اما در رستوران بخاطر نوع فعالیت و اضافه آمدن غذا در روزهای مختلف، مطمئنا آمار آنها را از دست خواهید داد و ممکن است بعد از فاصله ۴ روزه یا بیشتر از آنها استفاده کنید که خطرناک است.

بنابراین در چنین شرایطی، استفاده از برچست‌هایی که روی آنها تاریخ روز نوشته شده است، بسیار کمک کننده خواهد بود و مشکل فراموشی یا جابجا شدن غذاها را برطرف خواهد کرد. در چنین مواردی اگر غذایی بازه زمانی مورد نظر را رد کرده باشد، کنار می گذارید و دیگر مشکلی برای شما و دیگران بوجود نخواهد آمد.

  • دمای یخچال‌های رستوران خود را دقیق تنظیم کنید.

درست است که شما احساس می کنید غذای قرار داده شده در یخچال شما سرد و خنک شده است، اما این دلیلی بر اینکه دمای موجود مناسب نگهداری غذا هست یا نه، نمی باشد. پس بهتر است لیستی از دمای استاندارد برای نگهداری غذاهای مختلف تهیه کنید و دمای یخچال خود را با توجه به آن استاندارد به طور دقیق تنظیم کنید. با این روش کیفیت نگهداری غذای مانده رستوران خود را افزایش خواهید داد.

  • غذای مانده شده را برای مصرف دوباره در دمای مناسب گرم کنید.

درست است که شما اصول نگهداری غذای مانده و مدت زمان نگهداری غذا در یخچال را به صورت کامل رعایت کردید و همه جوانب را در نظر گرفته اید، با این حال برای مصرف دوباره آن بهتر است دمای پخت مناسب را نیز در نظر بگیرید.

این دما معمولا بالای ۷۵ درجه سانتی گراد می باشد و باعث می شود اگر باکتری فعال شده باشد یا در شروع بوجود آمدن باشد، به طور کامل از بین برود. البته سعی کنید برای گرم کردن از ظروف مخصوص استفاده کنید و هم چنین با هم زدن غذا، امکان عبور جریان هوا درون آن را فراهم کنید.

نکته زمان طلایی برای نگهداری غذاهای مانده رستوران

یکی از مواردی که رستوران داران باید برای نگهداری غذای مانده به آن توجه ویژه داشته باشند، زمان بیرون ماندن غذا بعد از پخت می باشد. اگر می خواهید غذایی را در یخچال و فریزرهای مخصوص رستورانتان نگهداری کنید، بهتر است قبل از دو ساعت آن را از محیط خارج کرده و در بسته بندی مناسب وارد یخچال کنید.

دمای محیط آشپزخانه یا سالن رستوران در رنج دمایی خطرناک و فاسدپذیری است. زمانی که غذایی بیشتر از ۲ ساعت بیرون بماند، احتمال فاسد شدن آن نیز بیشتر می شود. بنابراین نکته زمان طلایی را در نظر داشته باشید و مواد غذایی اضافه آمده را کمتر از دو ساعت به یخچال انتقال دهید.

برای یافتن بهترین رستورانهای اندیشه و شهریار کلیک کنید.

جمع بندی

مدت زمان نگهداری غذا در یخچال به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها مواد اولیه استفاده شده است. چرا که زمان نگهداری غذایی که درون آن تخم مرغ داشته است با غذایی که به طور کامل از گوشت تشکیل شده است متفاوت است.

مورد بعدی اینکه نگهداری در یخچال و فریزر متفاوت است و در نتیجه بازه نگهداری متفاوتی را نیز ارائه می دهد. غذاها را کمتر از دو ساعت در بیرون از یخچال قرار دهید، روی آنها تاریخ بزنید و در ظرف‌های کوچک بگذارید تا جریان هوا در اطراف آنها برقرار باشد.

موقع قرار دادن غذا در یخچال یا فریزر در حد امکان هوای موجود در ظرف یا کیسه پلاستیکی را خارج کنید و در نهایت زمانی که خواستید از غذا استفاده کنید، آن را در دمای مناسب و بالاتر از ۷۵ درجه گرم کنید تا به این شکل غذای مانده خود را هم مدیریت کرده باشید و هم بدون نگرانی استفاده کنید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید