جستجوی پیشرفته

مراحل راه اندازی رستوران

با صنعتی شدن شهرها و افزایش زمان کار اعضای خانواده در بیرون از منزل، دیگر نه تنها در زمان تعطیلات و آخر هفته، که در تمام روزها نیاز به یک رستوران احساس می‌شود. با توجه به همین موارد، رستوران داری جز مشاغلی است که هنوز جای کار دارد و نمی توان گفت که از نظر تعداد رستوران شهر یا محلی اشباع شده است. اما باید بدانید رقیب زیاد است و موفق شدن بسیار سخت می باشد. با این حال افرادی باید در نکات راه اندازی رستوران به ما کمک کنند که قوی تر شروع کنیم و با برنامه جلو برویم. به همین منظور مطلبی تهیه کرده ایم که در آن با دقت به مراحل راه اندازی رستوران بپردازیم و به نکات مهم قبل از راه اندازی رستوران و فست فود به طور کامل اشاره کنیم.

نکات مهم و مراحل راه اندازی رستوران چیست ؟

  • هدف و برنامه کلی شما در رستوران چه خواهد بود

اولین قدم باید با یک دید کلی به آنچه می خواهید انجام دهید و به نتیجه برسید، فکر کنید. اینکه آیا دنبال جنبه درآمدی رستوران هستید یا می خواهید برند سازی کنید و خلاقیت خود را وارد این کار نمایید؟ اینکه شما دارای یک مجموعه با تنوع خدمات باشید و حالت تفریحی و سرگرمی باشد یا به صورت تخصصی در یک زمینه خاص مانند غذای سنتی فعالیت کنید. این موارد مهم هستند.

نکات مهم در راه اندازی رستوران

مثلا زمان کاری یک رستوران خیلی زیاد است. آیا تجربه چنین فعالیتی را داشته اید که در ایام تعطیل و جشن ها که همه دور هم هستند شما مشغول کار باشید و دقیقا این زمان ها اوج کارتان باشد؟ قبل از شروع باید به این موارد توجه داشته باشید.

مورد دیگر اینکه اگر شما بیشتر به جنبه رستوران داری به عنوان شغل و سرمایه گذاری نگاه می کنید، گرفتن نمایندگی یک برند معتبر خیلی به شما کمک خواهد کرد. چرا که برندهای معتبر یک مجموعه مشتری آماده دارند و در صورتی که شما در منطقه و محله‌ای نمایندگی یک رستوران را بگیرید، از نظر اسم و برند یک گام بزرگ جلو هستید. تبلیغات و کارهای جانبی و جذب مشتری هم چنان توسط برند انجام می شود و شما با کاهش ریسک، از یک حداقل درآمدی خیالتان راحت شده است.

اما یک نکته را باید به ذهن بسپارید، که شما در این شرایط آزادی و استقلال کامل را ندارید و تحت اصول آن برند باید فعالیت کنید.

برای مشاهده لیست رستورانهای اندیشه و شهریار کلیک کنید.

  • برآورد هزینه راه اندازی رستوران

وقتی با دقت به مطالب قسمت قبلی فکر کردید و به یک تصمیم نهایی دست پیدا کردید، وقت آن است که چرتکه به دست شوید و یک برآورد مالی اولیه داشته باشید. این برآورد به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. از جمله شهر شما، محله ای که قرار است رستوران راه اندازی کنید، چه فضایی را در نظر دارید، نوع خدماتتان سلف سرویسی خواهد بود یا فقط ارائه غذای بیرون بر و … پس نمی شود یک عدد دقیق بیان کرد و بگوییم برای هر شروع رستورانی اینقدر پول نیاز است. اما با لیست کردن نیازهای رستوران و برآورد ملکی که می خواهید بخرید یا اجاره کنید، هزینه اولیه برای شما مشخص می شود.

اما حتما دیده اید که افرادی مغازه یا رستورانی را افتتاح می کنند اما بعد از چند مدتی به مشکل می خورند و آگهی واگذاری می زنند. این شرایط بخاطر آن است که در ماه‌ها و حتی نزدیک دو سال اول شاید درآمد شما به نقطه مطلوب نرسد و در کنار هزینه ای که برای راه اندازی رستوران انجام داده اید، باید یک پشتوانه مادی نیز داشته باشید که هزینه عوامل، مواد اولیه، اجاره و آب و برق یک ملک تجاری را پرداخت کنید. پس اگر برآورد قیمت کردید حتما باید مقدار مشخصی جدای آن در چند ماه اول داشته باشید.

هزینه مکان رستوران :

مهم ترین قسمت در زمان شروع فعالیت انتخاب محل و مکان رستوران است که باید بسیار با وسواس انتخاب شود. اما جدایی از بحث موقعیتی که چقدر در جذب مشتری کمک می کند، در زمینه هزینه با توجه به شرایط روز جامعه، رهن های چند صد میلیونی و نزدیک به میلیارد همراه با اجاره های ده ها میلیون تومنی، یک چیز معمولی و عادی در اجاره رستوران است.

هزینه لوازم آشپزخانه:

بعد از انتخاب محل رستوران و برآورد هزینه آن باید آشپزخانه خود را به جدیدترین و با کیفیت ترین وسایل روز تجهیز کنید. از نظر وسایل آشپزخانه آنقدر اختلاف زیاد نخواهد بود و تقریبا برآورد اکثر رستوران ها نزدیک به هم می باشد. مگر اینکه در چند زمینه غذایی فعالیت داشته باشند. با این حال نکته مهم کیفیت وسایل می باشد. از مهمترین تجهیزات آشپزخانه که باید در لیست خود قرار بدهید، می توانیم به مواردی چون : فریزر و یخچال، هود صنعتی، گریل، کباب پز، اجاق گاز‌، چرخ گوشت، مخلوط کن و سرخ کن اشاره کرد که در کنار وسایل معمول آشپزخانه مانند ظروف باید تهیه شوند.

هزینه خرید مواد اولیه:

یک مبلغ کافی برای خرید مواد اولیه در چند روز اول که شامل افتتاحیه و حضور مهمانان سفارشی می باشد، اختصاص بدهید. اینجا دیگر خرید خانه و یا برنامه شام دورهمی نیست، باید قیمتی که برای هر قلم جنس و ماده اولیه در نظر می گیرید، در حالت بهترین کیفیت برآورد شود. تحت هیچ شرایطی کیفیت کار را پایین نیاورید. مهمانان باید از غذای شما لذت ببرند که برای بارهای بعدی به رستوران شما مراجعه کنند. در زمان خرید مواد اولیه، استعلام قیمتی بگیرید و موادی مانند نوشیدنی ها و سس ها را از بازاریاب هایی با قیمت مناسب تهیه کنید. چرا که یک برند در بین ارائه دهندگان دارای قیمت های مختلف می باشد.

هزینه حقوق کارکنان رستوران:

جدای خودتان که مدیر رستوران هستید یا شریک هستید، باید به سرآشپز، کمک آشپزها، کارکنان آشپزخانه و سالن، پیک‌های بیرون بر و … حقوق بدهید. پس این مبلغ را در نظر بگیرید.

هزینه طراحی داخلی و محیط پذیرایی:

این مورد تحت سلیقه شماست و می توانید مدیریت هزینه بهتری داشته باشید. با این حال سعی کنید محیط شما آرامش بخش باشد. میز و صندلی ها راحت و مناسب باشند، امکاناتی مانند تهویه هوا را در نظر بگیرید و وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب استفاده کنید. امکانات سرگرمی مانند تلویزیون برای دیدن مسابقات ورزشی و همچنین سیستم صوتی برای پخش موسیقی ملایم حتما تعبیه کنید.

هزینه تبلیغات و برند سازی :

یکی از مواردی که باید در ماه های اول بسیار روی آن کار کنید، بحث تبلیغات است و نباید در این زمینه کم کاری کنید، چرا که با تبلیغات حرفه ای در ماه اول ممکن است خیلی زودتر به تعداد مهمان بالاتری دست پیدا کنید و هزینه های شما جبران شود. پس یک هزینه مناسب برای تبلیغات میدانی و تبلیغ در فضای مجازی در نظر بگیرید.

همچنین بخوانید: نکات مهم درباره طراحی تالار پذیرایی

هزینه‌های امتیازات آب، برق و گاز :

از آنجایی که یک رستوران ملک تجاری حساب می شود، میزان هزینه ها بسیار متفاوت با قبض های خانگی است و مبالغ میلیونی در آنها به چشم می خورد. پس در زمان برآورد هزینه این مورد دسته کم نگیرید و حواستان به آن باشد.

  • انتخاب نام و برند برای رستوران

هدف را مشخص کردیم و برآورد هزینه را انجام دادیم، حالا می بینیم که سرمایه شروع کار را داریم، پس باید وارد مراحل ثبت و امور اداری شویم. اولین قدم انتخاب نام مناسب است. نامی که منحصر به فرد باشد، در یاد بماند، به اصطلاح نام تبلیغاتی باشد و پیرو سبک های تکراری نباشد. نام رستوران باید با سبک غذایی که ارائه می دهید، چه سنتی چه فست فود همخوانی داشته باشد. اگر شما نمایندگی یک برند را بخواهید بگیرید، دیگر چالش انتخاب اسم ندارید و از اسم همان برند استفاده می کنید.

مراحل راه اندازی رستوران

  • انتخاب محل دقیق رستوران

برای برآورد هزینه شما محل کلی رستوران را در نظر گرفتید که مثلا در تهران و محدوده بازار باشد، یا در اندیشه و یا در کرج باشد، اما حالا باید در آن محل، خیابان و گذر خوبی را انتخاب کنید. فاصله با رستوران های دیگر، نوع مسیر تردد و … بسیار مهم می باشد. رستوران هایی که دارای محیطی باز با جای پارک خوب هستند، همچنین رستوران هایی که دسترسی راحتی دارن و آدرس سر راست و مستقیم تری دارند از جذب مشتری بیشتری برخوردار هستند. شما در آن محل باید به سطح زندگی مردم توجه کنید، به قیمت غذای سایر رستوران های محل اشراف داشته باشید و از این موارد.

  • استخدام سرآشپز برای رستوران

شما وقتی مکان دقیق رستوران خود را انتخاب کردید و آن را تهیه کردید باید یک سرآشپز خوب متناسب با سبک غذای در نظر گرفته شده استخدام کنید و در زمینه تعداد نیرویی که لازم است با توجه به محیط رستوران و نوع کار با او مشورت کنید و به استخدام سایر پرسنل بپردازید.

همچنین بخوانید: نکات مهم برای تعیین منوی غذا

  • خرید وسایل آشپزخانه

وقتی شما سرآشپز خود را استخدام کرده باشید کمک زیادی به شما در خرید وسایل خواهد کرد و راهنمایی های تخصصی خوبی به شما می دهد. همچنین در چیدمان وسایل و طراحی آنها مدیریت بهتری خواهد داشت، چرا که می داند برای بازدهی بیشتر آشپزخانه وسایل باید چطور و در چه ترتیبی قرار بگیرند. در کنار این موارد، شما باید به خرید تجهیزاتی مانند میز و صندلی، صندوق فروشگاه، سیستم مناسب برای ایجاد اشتراک و ثبت فیش، نرم افزارهای سفارش گیر و کیوسک سفارش گیری و پرینتر حرارتی بپردازید و مواردی مانند نرم افزار رستوران داری و حسابداری را نیز فراهم کنید.

بعد از این موارد، باید یک منوی جذاب و مناسب با غذاهایی که در آشپزخانه خود ارائه می دهید، طراحی کنید. نکات مربوط به طراحی منوی رستوران را در مطلبی دیگر به طور کامل بیان کرده ایم.

همراه با این اقداماتی که انجام می دهید از بازاریابی، تبلیغات و ایجاد صفحه مجازی رستوران غافل نشوید.

  • کسب مجوز رستوران

مدیریت رستوران کار آسانی نیست و باید تمرکز بالایی برای پیشبرد همزمان چندین کار را داشته باشد. یکی از مواردی که بسیار مهم است و همزمان با انجام امور فیزیکی ملک و خرید تجهیزات انجام می گیرد، درخواست مجوز و پیگیری موارد مربوط به آن است. شما قرار است در جامعه و برای عموم مردم خدمت کنید، پس باید حتما مجوز لازم را دریافت کنید. جدایی از مجوز رستوران و ارائه غذا، اگر تصمیم به برنامه های جانبی دیگری مانند اجرای موسیقی زنده نیز دارید، باید برای هر کدام از آنها نیز مجوز جداگانه ای دریافت کنید.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید