جستجوی پیشرفته

مراحل راه اندازی استخر شنا

استخر آب با کاربری گوناگون، جزء مواردی است که ساخت آن نیاز به رعایت نکات و اصول مهم در زمینه طراحی و اجرا دارد. امروزه در کنار استخرهای عمومی برای شنا، استخرهای خانگی نیز بسیار رواج پیدا کرده اند، به همین خاطر افراد زیادی درخواست ساخت استخر در محیط ویلا و خانه خود را دارند. در کنار استخرهای خانگی و تفریحی، استخرهای پرورش ماهی و انواع آبزیان نیز بسیار پر استقبال می باشد و به خاطر درآمد و کارایی که دارند افراد زیادی اقدام به ساخت این استخر ها می کنند.  اما یک سری نکات به صورت کلی و مهم در ساخت هر استخری با هر نوع کاربری باید رعایت شود. در این مطلب در کنار بیان مراحل راه اندازی استخر شنا به جزییاتی مانند هزینه، طراحی و ویژگی استخرها نیز خواهیم پرداخت.

زمان بندی ساخت استخر

از آنجایی که ساخت استخر جز مشاغلی است که به صورت تک حرفه ای قابل اجرا نیست، نمی توان زمان را بسیار محدود در نظر گرفت. چرا که ممکن است بعد از اتمام کار یک تیم اجرایی، زمان بندی تیم اجرایی بعدی با کار شما همخوانی نداشته باشد. به همین خاطر یک بازه دو تا سه ماهه برای راه اندازی استخر در نظر می گیرند که بسته به مساحت استخر و آماده سازی اولیه ممکن است کمتر یا بیشتر زمان بگیرد.

مراحل ساخت و راه اندازی استخر شنا

مراحل ساخت استخر شنا

برای ساخت و راه اندازی استخر شنا در هر مرحله به نوعی از تخصص نیاز می باشد که می توان گفت شامل عملیات عمرانی، تخصص مکانیکی، سیستم انتقال آب و امور برق کشی می باشد. این تخصص ها با توجه به مرحله ای از ساخت استخر که در آن حضور دارید نیاز می شود و اولین تخصص بحث عمرانی کار می باشد. جایی که باید با مشخص کردن محل استخر، خاک مورد بررسی قرار بگیرد و زیر سازی اولیه استخر به صورت کامل انجام شود.

برای اینکه با فرآیند کلی ساخت استخر آشنا شویم مراحل آن را یک به یک مرور می کنیم :

  • مکان یابی و انتخاب محل احداث استخر : با توجه به عوامل مختلف، بررسی خاک، نمای ساختمان، مدیریت فضای موجود و .. باید بهترین نقطه برای احداث استخر انتخاب شود. در خانه های ویلایی که می خواهند استخر رو باز احداث کنند کمی نیاز به دقت بیشتری می باشد تا بعد مشکلی برای فضای خانه بوجود نیاید. اما در مورد استخر در فضای داخلی، در نقشه اولیه توسط طراح، تمام مشخصات استخر در نظر گرفته می شود. برای استخر رو باز تا حد امکان از دیوار و درخت ها دوری کنید تا بتوانید از نور خورشید به صورت مستقیم استفاده رایگان ببرید. با مشکل ریزش برگ درختان به استخر هم روبرو نخواهید شد. حریم سیم های برق و تلفن با استخر باید رعایت شود و لوله کشی فاضلاب توالت با آن تداخل نداشته باشد.
  • طراحی استخر شنا : زمانی که محل استخر کامل مشخص شد و تایید نهایی را دریافت کرد، باید یک طرح مناسب و دقیق برای استخر طراحی شود که تمام جزییات استخر شامل محل ورود، تغییرات عمق، شکل هندسی، خروجی استخر و …در آن به صورت کامل بیان شده باشد. برای استخرها بازه 1 تا 4.5 متر عمق معمولا طراحی می شود و طول و عرض آن می تواند سلیقه ای و متفاوت باشد. اما طرح های پیچیده هزینه اجرا و ساخت را نیز افزایش می دهند.
  • گود برداری : همانطور که می دانیم و دیده ایم استخرها پایین تر از سطح زمین ساخته می شوند و لبه بالایی آنها و به بیان دیگر سطح آب تقریبا با سطح زمین اطراف همخوانی دارد. به همین خاطر اولین مرحله اجرایی استخر توسط تیم عمرانی، حفر زمین و خاک برداری می باشد. با توجه به مساحت استخر ممکن است برای حجم های بالا، نیاز به بیل مکانیکی برای خاک برداری باشد. باید برای این تغییرات مجوز ساخت و ساز در پروانه شما وجود داشته باشد.
  • فرآیند تسطیح خاک : زمانی که به عمق مورد نظر دست پیدا کردید، وقت آن است که فرآیند تسطیح خاک انجام شود. در این مرحله از ماسه بادی استفاده می شود تا سطح به صورت کامل صاف، یکنواخت و فشرده شود و آماده مراحل بعدی گردد. اگر قرار بر ساخت استخر شیب دار باشد، باید تسطیح خاک به صورت انتهایی با بیشترین عمق و ابتدایی با کمترین عمق باشد.

همچنین بخوانید : مراحل راه اندازی رستورانها

  • آرماتور بندی استخر شنا : اگر بخواهید از استخرهای پیش ساخته فایبر گلاس استفاده کنید، کافی است بعد از تسطیح خاک آن را در محل مورد نظر قرار داده و عملیات نصب را انجام دهید. اما در مورد استخرهای بتنی، باید تمام کف و دیوارهای استخر را به صورت مشبک و مش بندی شده، با رعایت استانداردهای سازه، آرماتور بندی نمایید. این آرماتور بندی به استخر شما شکل طراحی شده را می دهد و دیوارهای صافی را برای اجرا فراهم می آورد. از طرفی مانع نشست خاک، فشار جانبی به دیوارها و هر گونه خسارت به استخر می شود.
  • لوله کشی استخر : زمانی که آرماتور بندی به صورت کامل اجرا شد، متخصص لوله کشی با توجه به نقشه های طراحی شده، باید سیستم انتقال آب، تصفیه آب، شیرهای 2 و 3 طرفه، پمپ ها و … را راه اندازی نماید. سیستم لوله کشی استخر نیاز به دانش و تخصص ویژه دارد و بهتر است از فردی استفاده شود که در رزومه خود لوله کشی استخر را زیاد انجام داده باشد.
  • سیستم برق استخر شنا: یکی دیگر از موارد بسیار حساس و ظریف در مورد مراحل راه اندازی استخر شنا، سیم کشی آن می باشد. هر گونه اشتباه یا کم دقتی خطرات بسیاری را به همراه خواهد داشت و ممکن است باعث اتفاقات ناگواری شود. این سیم کشی مربوط سیستم پمپ ها و روشنایی می باشد و باید توسط متخصص حرفه ای انجام شود.
  • بتن ریزی همراه با آب بندی : زمانی که سیستم لوله کشی و برق کشی به طور کامل انجام شد، قالب بندی آرماتورها به طور کامل انجام می شود و به شبکه های آرماتور بتن تزریق می شود. بتن توسط میکسر به محل های آرماتور بندی در کف و دیواره ها وارد می شود و توسط اجرا کننده قبل از سفت شدن بتن، سطوح صاف می شوند. زمانی که بتن ریزی به صورت کامل انجام شود، نوبت به آب بندی استخر می رسد که بهترین گزینه برای این کار فایبرگلاس می باشد. اگر آب بندی به درستی انجام نشود، نشتی آب به اطراف استخر موجب خسارتهای زیادی خواهد شد و همچنین مشکلات زیادی را بوجود می آورد.
  • نما و سرامیک کاری استخر شنا : زمانی که آب بندی به صورت کامل اجرا شد، باید نمای استخر با توجه به سلیقه و سفارش کارفرما انجام شود. معمولا برای استخرها از سرامیک استفاده می شود. تعامل میان کارفرما با توجه به روحیاتی که دارد و پیمان کار با توجه به تجربه ای که دارد، منجربه انتخاب یک طرح و رنگ بسیار ایده آل برای استخر خواهد شد. اجرای سرامیک استخر نیز متفاوت با سرامیک ساختمان است و حتما باید فرد باتجربه ای به اجرای این کار بپردازد.
  • نصب و راه اندازی سیستم های کاربردی استخر : حالا که فضای استخر آماده شده است، باید سیستم های مختلف استخر، شامل سیستم انتقال آب، سیستم گرمایش، سیستم تصفیه، سیستم هوشمند آبگیری استخر و … نصب شوند و با انجام تنظیمات کامل چند بار تست شوند. در کنار تست شدن این سیستم ها، آموزش های مورد نظر به کارفرما داده شود و بعد از بررسی کامل تایید کارفرما دریافت شود.

با انجام مراحل بالا ساخت استخر به اتمام می رسد و آماده بهره برداری و لذت بردن است.

هزینه ساخت استخر شنا

 مراحل ساخت استخر

تنوع استخرها از نظر فضای ساخت و متریال مورد استفاده بسیار گسترده می باشد. همین امر موجب می شود که نتوانیم قیمت واحدی برای آن مشخص کنیم. پارامترهای بسیار مهم در هزینه ساخت استخر، شامل طول و عرض استخر، ارتفاع استخر، طرح هندسی استخر، مصالح به کار رفته، دیواره های بتنی یا بعضاً شیشه ای، نوع سرامیک و …. می باشد. برای اینکه بتوانید تصور درستی نسبت به هزینه استخر مورد نظر داشته باشید، باید با یک پیمانکار با تجربه، مشورت کنید و با ارائه ابعاد حدودی استخر و نوع مصالح، قیمت اولیه ای را دریافت نمایید.

همچنین بخوانید : نکات مهم در راه اندازی آرایشگاه زنانه

سیستم های مهم برای راه اندازی استخر شنا

برای اینکه یک استخر حرفه ای همراه با امکانات مناسب و آسایش خوب داشته باشید، نیاز است که سیستم های مورد نیاز را تهیه کنید، این سیستم ها شامل موارد زیر می شوند:

  • سیستم تهویه استخر : برای ایجاد هوای تازه و مناسب بسیار اهمیت دارد و باید دارای برنامه ریزی هوشمند باشد تا بتواند مواردی چون وضعیت هوای استخر و سطح اکسیژن را بسنجد و هوای تازه مناسب با نیاز محیط فراهم کند.
  • سیستم گرمایش محیط استخر : وقتی فرد درون استخر قرار دارد و با آب گرم در تماس است، باید دمای محیط نیز گرم باشد، تا زمانی که از آب بیرون می آید احساس سرما نکند. سیستم های گرمایش بسیار متنوع هستند، اما یکی از پر کاربردترین آنها سیستم گرمایش از کف می باشد.
  • سیستم گرمایش آب استخر : نمی توان از آب معمولی لوله برای استخر استفاده کرد چرا که سطح دمای آن مناسب با بدن انسان نیست و باید توسط سیستم گرمایش مناسب به سطح دمای بدن انسان برسد. استخر بدون سیستم گرمایش آب، عملا کاربردی نخواهد داشت.
  • سیستم تصفیه آب استخر و جکوزی : با ایجاد کنترل های مختلف که سطح استاندارد فیزیکی، میکروبی و شیمایی آب را بررسی می کنند، فرآیند تصفیه آب در صورت نیاز انجام می شود. آب استخر باید بعد از مدتی عوض شود و با سیستم تصفیه در یک مدار چرخشی از هرگونه مشکل و گرد و غبار تمیز شود.

در کنار اینها سیستم الکتریکی هوشمند، پمپ ها و سیستم انتقال آب نیز باید به صورت استاندارد و درست کار کنند تا مشکلی در سطح آب استخر بوجود نیاید و یا اینکه سطح آب استخر از دیواره های آن بالا نزند.

در کنار موارد گفته شده، اگر بخواهید در فضای سر بسته استخر شنا بسازید، می توانید با طراحی مناسب، تجهیزات جانبی مانند جکوزی و سونا را نیز در کنار استخر خود فراهم کنید تا از مزایای بسیار مفید آنها نیز بهره کامل را ببرید. در زمینه جکوزی تغییر اساسی در سیستم انتقال آب ایجاد می شود و برای سونا هم دیگر نیاز به خاک برداری وجود ندارد و در یک فضای اتاق مانند در سطح زمین، با سیستم گرمایش و بخور مناسب، امکان اجرای آن وجود دارد.

منابع

[sources_post_code]

مقالات مرتبط
Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب

مقایسه ملک ها

به حساب خود وارد شوید